Museoseikkailu rannikolla, osa 6:
Seikkailun viimeisenä kohteena Pori
Minnan museoseikkailu päättyy Poriin, jossa hän käy ensin Rosenlew-museossa tutustumassa Rosenlew-yhtiön historiaan ja seuraavaksi Porin taidemuseossa ihastelemassa taiteenkeräilija Arto Jurttilan Mielen silmin -näyttelyä ja konttaamassa Ryömi, konti – Viesti vauvuudesta -näyttelyssä. Seikkailun viimeisenä museokohteena on Vuoden museoksi 2019 valittu Satakunnan museo, jossa hän tutustuu Satakunnan historiaan ja pakohuonepeliin.
Minnan museoseikkailun viimeisenä kohteena on Pori, jossa hän käy ensin Satakunnan museon Rosenlew-museossa. Museo sijaitsee Porin Aittaluodossa perinteisen tehdasalueen kupeessa, 1860-luvulla rakennetussa entisessä viljavarastossa, kruununviljamakasiinissa. Rosenlew-museo esittelee ja tallentaa Satakunnan teollista kulttuuriperintöä. Perusnäyttelyssä voi tutustua monialaisen Rosenlew-yhtiön historiaan ja tuotantoon.
Rosenlew-museo on rakennettu 1860-luvulla viljavarastoksi eli kruununviljamakasiiniksi. Rosenlew-museossa on esillä Satakunnan teollista kultturiperintöä kattavilla opastetauluilla varustettuna. Minna löysi museosta vanhan puimakoneen, jollainen on myös hänen lapsuudenkodissaan! Sitä esitellään videolla. |
Rosenlew-museon vaihtuvien näyttelyiden tilassa on Futuromania – Designing Future Living -näyttely. Siinä luodaan katsaus 1950-1960-lukujen suomalaisten suunnittelijoiden tulevaisuusutopioihin. Kuvassa Matti Suurosen pienoismalli. |
Seuravaaksi Minna suuntaa Porin taidemuseoon, jossa hän tutustuu taiteenkeräilijä Arto Jurttilan Mielen silmin -näyttelyyn, joka on Keräilijän katse -sarjan viides näyttely. Näyttely ja sen taideteokset haastavat katsojan havainnot ja ymmärryksen. Keskiössä ovat yksittäiset teokset ja niiden subjektiivinen kohtaaminen – katsojan ja teosten välinen dialogi sekä teosten ja näyttelykokonaisuuden välinen vuorovaikutus.
Porin taidemuseon Mielen silmin -näyttelyssä on teoksia keräilijä Arto Jurttilan upeasta nykytaiteen kokoelmasta. Minnaa sykähdytti erityisesti Anna Retulaisen Whistlejacket-teos. |
Porin taidemuseossa on esillä myös Ryömi, konti – Viesti vauvuudesta -näyttely,joka on kontattava tilateos. Sen lähtökohtana, keskipisteenä ja kokijana on vauva. Näyttelytilaan ryömitään tai kontataan vauvaoven kautta. Lattialla on tyynymäisiä teoksia, joiden päällä voi kontata ja liikkua. Niiden pinnalla olevat viivat muodostavat vauvan liikeradan, ja niissä on kosketustuntuman antavia ja ääniä tuottavia materiaaleja.
Näyttelyn reitit perustuvat alle 1-vuotiaiden vauvojen liikkeisiin Vauvojen värikylpy -työpajassa. Aikuiselta Ryömi, konti -näyttely vaatii antautumista leikkiin ja oivallukseen. Näyttely kannustaa ottamaan esimerkkiä vauvasta! Katso videolta, kun Minna käy testaamassa konttausreitit.
– Potkupuku sopisi paremmin konttaamiseen, Museokortti-viitan helmat jäivät ikävästi polvien alle, Minna toteaa konttaamisen jälkeen.
Minnan viikon kestävän museokierroksen viimeinen kohde on Vuoden museo 2019 -palkinnon voittaja Satakunnan Museo, joka on vuonna 1888 perustettu historiallinen museo. Elon merkkejä -perusnäyttely esittelee Porin ja Satakunnan historiaa. Näyttely kertoo menneiden ja nykyistenkin sukupolvien Satakunnasta, sen elämästä, ilmiöistä ja persoonista.
Satakunnan museo on rakennettu 1973, ja museon näyttelyt ovat levittäytyneet kolmeen kerrokseen. Tiloissa toimii myös pakohuonepeli, jonka avulla voi tutustua vähän eri tavalla Satakunnan historiaan |
Satakunnan Museon vaihtuvan näyttelyn tilassa on 404 ruutua – lehtikuvia Satakunnan kansan rakennuskulttuurista -valokuvanäyttely, jossa on esillä satakuntalaista rakennuskulttuuria 1960–1990-luvuilta.
– 404 ruutua -näyttelyssä oli todella kiinnostavia valokuvia sekä video valokuvaaja Antti Suomisesta, joka muistelee muun muassa sitä, millaista oli olla valokuvaajana 1960-luvulla, Minna kertoo vierailustaan.Minna kiittää asiakaspalvelussa työskennellyttä ystävällistä työntekijää, joka otti tämän kuvan, jonka Minna halusi muistoksi Satakunnan Museon 404-ruutua -näyttelystä. |