Emil Aaltosen museo

1.1.2019–15.12.2019

 Sisäänpääsy museokortilla
Näyttely

Mir-sukellusalusten valmistus Lokomolla

MIR 1 ja MIR 2 – näyttely Lokomo Oy:n Neuvostoliiton Tiedeakatemian tilauksesta valmistamista syvänmeren tutkimussukellusaluksista

Näyttelyssä esiteltävän tutkimussukellusalusprojektin juuret ovat vuodessa 1982, jolloin Neuvostoliiton Tiedeakatemia etsi valmistajaa 6000 m:n syvyyteen sukeltavalle alukselle. Kun valmistajaa ei maailmalta löytynyt käännyttiin Rauma-Repola Oy:n puoleen, jossa projekti annettiin Lokomon Tehtaiden vastuulle. Varsinainen kauppa alusten valmistamisesta solmittiin Tiedeakatemian ja Rauma-Repolan välillä 16.5.1985.

Lokomolla alusta lähti suunnittelemaan projektiryhmä, jonka käsien kautta olivat aiemmin syntyneet monet nosturit, metsäkoneet, murskaimet… Suunnittelun lähtökohtana oli saada aikaiseksi mahdollisimman virtaviivainen ja vähän energiaa vievä alus. Mekaniikan, hydrauliikan ja sähkötekniikan lisäksi aluksen ytimen muodosti miehistöpallo, joita Lokomon teräsvalimo valmisti kaikkiaan 3 kpl. Teräspallot koottiin puolikkaista, jotka kiinnitettiin toisiinsa pulttiliitoksin.

Kahden valmiin aluksen koesukellukset tehtiin vuonna 1987 Porin edustalla. Varsinaisille sukelluksille lähdettiin saman vuoden marraskuussa. 28.11.1987 olivat matalan veden koesukellukset Afrikan rannikolla. 5.12.1987 tapahtui ensimmäinen sukellus yli kilometriin ja 13.12.1987 oli vuorossa Mir I:n sukellus 6170 metrin syvyyteen. Seuraavana päivänä sukelsi Mir II 6120 metrin syvyyteen. Koesukellukset päättyivät 22.12.1987, jolloin alukset luovutettiin lopullisesti tilaajalla. Koesukelluksista vastasivat suomalaiset ilmavoimien lentäjät.

Poliittisesti alusten rakentaminen oli alusta 1ähtien ongelmallista mm. vientirajoitusten vuoksi. Syksyllä 1986 Yhdysvaltojen edustajat vierailivat Tampereella tutustumassa sukellusalusprojektiin. Kun he havaitsivat, että alukset tulevat valmistumaan, alkoi painostus projektin keskeyttämiseksi.

Rauma-Repolan ylimmän johdon ja Yhdysvaltojen hallituksen välisten neuvottelujen lopputuloksena allekirjoitettiin kesäkuussa 1987 sopimus, jonka mukaan Rauma-Repola sitoutui valmistamaan vain tekeillä olevat kaksi alusta.

Taloudellisesti sukellusalusprojekti oli onnistunut. Sen suunnittelua ja tuotantoa vei eteenpäin valtava innostus. Se oli ainutlaatuinen projekti, jonka lopputulos oli historiallinen!

Museon erikoisnäyttelyssä on esillä Rosenlew-museosta Porista lainassa oleva Mir-sukellusaluksen pienoismalli. Sukellusalusten valmistumisvaiheet käydään lävitse DI Paavo Tennilän kertomana.

Alusten valmistusvaiheet käydään myös lävitse 21.5.2015 ilmestyneessä historiikissa Lokomo – 100 vuotta konepaja- ja terästeollisuutta. Teoksen on kirjoittanut Mika Törmä ja kustantanut Metso Minerals Oy. Sivumäärä 232. Kirjan hinta 20 euroa.

Kerro tästä myös ystävillesi!

Tulostusversio sivusta

Voit ostaa Museokortin tästä museokohteesta tai verkosta

Museon yhteystiedot

Emil Aaltosen museo
Mariankatu 40, 33200 Tampere

(03) 212 4551

Museon kotisivut

Pääsymaksut

Sisäänpääsy museokortilla
Sisäänpääsy museokortilla

3/2/0 €

Maksutavat

käteinen

  • facebook

Aukioloajat

Ma Suljettu
Ti Suljettu
Ke 12:00-18:00
To Suljettu
Pe Suljettu
La 12:00-16:00
Su 12:00-16:00

Vuoden 2020 Emil Aaltosen museo on suljettuna Pyynikinlinnan kiinteistön remontin vuoksi. Kesällä (1.6-31.8) auki myös To 12-16.

Kohdetta lähellä olevat museot

  • Tampereen taidemuseo
     
     

    Tampereen taidemuseo

     
  • Lenin-museo
     
     

    Lenin-museo

    Lenin-museo vie kiehtovalle matkalle Suomen ja Venäjän yhteiseen historiaan.

     
  • Hiekan taidemuseo
     
     

    Hiekan taidemuseo

    Hiekan taidemuseo on Suomen vanhin toimiva yksityinen taidemuseo.

     
  • Muumimuseo
     
     

    Muumimuseo

    Muumimuseossa astut Tove Janssonin kirjoittamien muumikirjojen maailmaan.

     
  • Vakoilumuseo
     
     

    Vakoilumuseo

    Maailman ensimmäinen vakoilun erikoismuseo, jossa tutustut James Bondin ja muiden fiktiivisten agenttien...

     
  • Mobilia
     
     

    Mobilia

    Mobilia esittelee suomalaisen autoilun ja tieliikenteen historiaa.

     
  • Kimmo Pyykkö -taidemuseo
     
     

    Kimmo Pyykkö -taidemuseo

    Kimmo Pyykkö -taidemuseon vaihtuvat näyttelyt ja kuvanveistäjä Kimmo Pyykön taiteesta ja elämästä kertova...

     
  • Sara Hildénin taidemuseo
     
     

    Sara Hildénin taidemuseo

     
  • Myllysaaren museo
     
     

    Myllysaaren museo

     
  • Museokeskus Vapriikki
     
     

    Museokeskus Vapriikki

     
  • Laukon kartano
     
     

    Laukon kartano

    Historiallinen Laukon kartano on Pirkanmaan kauneimmalla järviseudulla sijaitseva taidemuseo.

     
  • Museo Milavida
     
     

    Museo Milavida

    Finlaysonin tehtaan patruunoiden historiaa, muotia ja muotoilua kauniissa 1800-luvun Näsilinnassa

     
  • Amurin työläismuseokortteli
     
     

    Amurin työläismuseokortteli

    Tutustu 32 työväenasuntoon 1880-luvulta aina 1970-luvulle tunnelmallisessa museokorttelissa Tampereella.