31.10.2023

Iina antoi appiukolleen lahjaksi Museokortin – nyt perhe käy museoissa vauvasta vaariin!

Iina Hyttinen käy perheensä kanssa säännöllisesti museoissa. Kuva: Iina Hyttinen

I'm a human not a sandwich-blogista sekä Instagramin iinalaura-tilistä tuttu vaikuttaja Iina Hyttinen antoi perheensä kanssa lastensa isoisälle syntymäpäivälahjaksi Museokortin sekä lupauksen käydä yhdessä kerran kuussa museossa vuoden ajan. Hyttisen perhe löysi museoista yhteisen ajanviettotavan. Nyt hän kertoo, millaisia museokäyntiä he ovat tehneet kolmen sukupolven voimin.

Perhe- ja lifestyle-aiheisesta blogistaan tunnettu Iina Hyttinen on nyt käynyt perheensä kanssa kerran kuussa museossa annettuaan lastensa isoisälle Museokortin 60-vuotismerkkipäivän kunniaksi.

– Lasteni isoisä tykkää lahjasta kovasti. Hän kehui, että tämä oli juuri sellainen lahja, jota hän toivoisi, kun ei mitään materiaa tarvitse, vaan arvostaa juuri yhteistä aikaa lasten ja lastenlasten kanssa, Hyttinen kertoo.

Yhteisiä museovierailuja isoisän kanssa on jo kertynyt viisi, ja ne ovat olleet hauskaa yhteistä tekemistä koko perheelle. Museoreissuihin on yhdistetty usein myös kahvila- tai jäätelökioskireissuja. Seuraavaksi museokohteeksi on mietitty Musiikkimuseo Famea, koska musiikki on isoisän ja lastenlasten yhteinen kiinnostuksenkohde.

Lapset rakastuneet museoihin

Hyttinen kertoo käyvänsä usein lastensa kanssa museoissa, sillä lapset rakastavat museoissa käymistä. Lasten suosikkeja ovat museot, joista löytyy tekemistä, kuten Kansallismuseo, Heureka, Lastentarhamuseo, EMMA, Museo Leikki sekä LUOMUS Luonnontieteellinen museo.

– Kuopuksemme oli ensimmäisen kerran museossa ollessaan 1,5 viikon ikäinen, sillä isommilla lapsillamme oli kesäloman viimeinen päivä, ja halusimme tehdä jotain kivaa. Lapset päättivät, että menemme luonnontieteelliseen museoon ja se onkin meidän lempparimuseo. Käymme siellä varmasti pari kertaa vuodessa. Lasten kanssa on ihanaa käydä museoissa, niissä on yleensä huomioitu lapset hyvin ja he oppivat aina jotain uutta ja kiinnostavaa.

Museovierailut tuoneet yhteistä hauskaa tekemistä koko perheelle

Hyttinen on kokenut Museokortin madaltavan kynnystä käydä museoissa. Museoissa koko perhe on oppinut uutta, nähnyt hienoja teoksia ja tutustunut historiaan. Museovierailut ovat olleet mielekästä yhteistä ajanvietettä niin vanhemmille, isovanhemmille kuin lapsillekin.

"Kannattaa mennä ennakkoluulottomasti kokeilemaan uusia asioita."

Iina Hyttinen

Lapset rakastavat museoita ja lähtevät aina mielellään. Museokortin kanssa museot voivat toimia ihan vaan hengailupaikkana, eikä aina tarvitse ottaa paineita, että ehtii esim. lasten kanssa katsella aivan koko näyttelyn ja kaiken mitä museolla on tarjota. Voi käydä vaikka piipahtamassa ja jatkaa toisella kertaa. Voi myös mennä vaikka samalla viikolla joka päivä samaan museoon, jos siltä tuntuu.

Hyttinen suosittelee kokeilemaan museoharrastusta, koska museota on niin paljon erilaisia, että jokaiselle löytyy varmasti monta sellaista museota, jossa viihtyy.

– Kannattaa mennä ennakkoluulottomasti kokemaan uusia asioita. Ei tarvitse olla mikään korkeakulttuurin asiantuntija voidakseen käydä museossa. Jos museoon voi mennä alle 2-viikkoisen vauvankin kanssa, niin aivan hyvin niihin voi mennä ihan minkä ikäinen tahansa.