4. Att registrera sig som användare av Museikortet

4.1. Vad betyder det att registrera sig?

När du registrerar dig som användare av Museikortet sparas dina uppgifter i vårt system. På basen av dessa uppgifter trycker vi och sänder dig ett plastkort försett med ditt namn.


4.2. Jag köpte ett Museikort för mig själv i Museot.fi -nätbutiken. Måste jag registrera mig som användare?

Personer som köpt sitt Museikort i nätbutiken eller appen behöver inte registrera sig separat, eftersom personuppgifterna på kortet efterfrågas redan i samband med köpet.

Ägarna till kort som har köpts som gåva i nätbutiken eller som har köpts på ett museum registrerar sig själva på nätet, och på basen av registreringsuppgifterna postar vi det egentliga Museikortet av plast.


4.3. Vad betyder kampanjkod och hur fungerar den?

En eventuell kampanjkod berättigar till någon slags förmån eller tilläggstjänst och den matas in i Kampanjkod-fältet. Kampanjkoderna är som butikers specialerbjudanden, det vill säga bara i kraft en begränsad tid.

Om du glömmer att använda kampanjkoden eller använder en föråldrad kampanjkod, kan förmånen inte läggas till ditt Museikort i efterhand.


4.4. När jag försöker registrera mig som användare, kommer det ett meddelande ”koden är redan i bruk”. Varför?

Din kod används redan av en annan person. Ta kontakt med Museikortets kundbetjäning.


4.5. Jag gav i misstag fel adressuppgifter eller någon annan felinformation på registreringsblanketten. Hur kan jag ändra på det?

Om du har gett fel adressuppgifter, kan du skicka de rättade uppgifterna per email till kundbetjäningen.


4.6. Registreringsblanketten fastnar eller går inte framåt när jag försöker fylla i den. Vad ska jag göra?

Om du inte kommer framåt på registreringsblanketten (tex. om följande-knappen inte fungerar) eller om sidan fastnar, lönar det sig att försöka göra registreringen på en annan apparat eller med en annan bläddrare. Automatiskt ifyllande av personuppgifter kan också förorsaka att blanketten fastnar.

Du kan ta kontakt med Museikortets kundbetjäning, om du fortsättningsvis har problem med registreringen.


4.7.Det har redan gått två veckor sedan registreringen, men det egentliga Museikortet har inte ännu anlänt med posten. Vad beror det på?

Det egentliga, relieftryckta Museikortet anländer cirka 1–3 veckor efter att uppgifterna har registrerats. Tryckandet av kortet och postens levereringsprocedurer kan på grund av orsaker som är oberoende av oss emellertid ibland dra ut på tiden. Om inte Museikortet anländer inom drygt tre veckor från registreringen, ta kontakt med kundbetjäningen.

Kom ihåg att du kan även kan besöka muséer medan du väntar på kortet genom att visa ditt kundnummer och identitetsbevis eller med appen, till vilken ditt korts nummer har anslutits.


4.8. Jag har redan ett Museikort, men nu fick jag i gåva ett till. Ska jag registrera mig en gång till?

Om du har ett plastkort och får till exempel som gåva ett helt nytt Museikort kan du kombinera de här två korten.

Anslutningen kan göras på Museikortets Kundsidor, på museet eller i appen

Kombineringen ökar det ibrukvarande kortets giltighetstid med 12 månader.

Endast ett helt oanvänt (ingen registrering, inga museibesök) Museikort kan kombineras med ett kort som redan är bruk. Efter kombinerandet ogiltigförklaras det överlopps kundnumret, och det kan inte användas som inträdesbiljett till museimålen. Man kan inte kombinera två Museikort som redan är i bruk.


4.9 Jag kom inte ihåg att registrera mig inom två veckor – är mitt kort nu förlorat?

Nej, men du kommer inte längre in på ett museum förrän du registrerar dig. Registrera dig så fort som möjligt. Efter att du har registrerat dig aktiveras kortet igen.

 

Berätta för dina vänner!