Porin taidemuseo

22.9.2017–25.2.2018 NÄYTTELY/TAPAHTUMA PÄÄTTYNYT

 Sisäänpääsy museokortilla
Näyttely

Ana Torfs - Figments & Fragments

Porin taidemuseon näyttely on belgialaisen Ana Torfsin ensimmäinen yksityisnäyttely Pohjoismaissa. Näyttelyssä on esillä kaksi laajaa installaatiota, The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria vuodelta 2014 ja Legend vuodelta 2009 sekä taiteilijan tuotannossa ikoninen valokuva Toast vuodelta 2003, joka toimii yhdistävänä tekijänä installaatioiden välillä.

Jo 1990-luvun alkupuolelta lähtien Ana Torfs on luonut ainutlaatuisia visuaalisesti vahvoja teoksia, jotka käsittelevät representaatioihin ja niiden kerronnallisiin rakenteisiin liittyviä perustavanlaatuisia kysymyksiä. Torfsin terävien ja koskettavien taideteosten keskeisenä aiheena on kielen ja kuvien suhteesta kehkeytyvät visuaalisuuden, näkyväksi tekemisen, manipulaation ja tulkinnan prosessit.

Työskentelynsä lähteinä Torfs käyttää kerättyjä ja dokumentaarisia materiaaleja, löydettyjä kuvia ja tekstejä. Hän työstää kulttuurisen ja poliittisen historian hajanaisista fragmenteista ajankohtaisia ja autenttisia havaintoja ja tutkielmia. Muodoltaan teokset ovat pikkutarkasti rakennettuja, viittauksiltaan monikerroksisia tilallisia teoksia, joissa taiteilija hyödyntää diaprojisointeja, ääntä, valokuvaa ja videota, mutta myös kuvakudoksia ja silkkipainotöitä.

The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria pohjautuu Kristoffer Kolumbuksen päiväkirjaan, jota hän piti Amerikkaan päätyneellä löytöretkellään vuosina 1492-93. Koska alkuperäinen päiväkirja on kadonnut, on espanjalaisen Bartolomé de las Casasin tekemä transkriptio vuodelta 1530 alkuperäistä parhaiten vastaava lähde. Päiväkirjaa lukiessaan Torfs kiinnitti ensimmäiseksi huomiota jatkuvasti toistuviin sanoihin “puu”, “ylittää”, “uskoa”, “satakieli”, “(vaihto)kauppa”, “papukaija”, “vaara”, “ihmetellä”, “alaston” ja “ase”. Kaikkein useimmin toistuva sana “kullan” jälkeen on “merkki”; merkit joita täytyy tulkita ja kääntää. Merellä jokainen vastaan ajelehtiva puunkappale, lintu tai kala tulkitaan merkiksi siitä että maa lähestyy, ja kun Kolumbus miehistöineen lopulta pääsee perille “Intiaan”, näkevät he joka puolella merkkejä kullasta ja hopeasta.

Teoksessa on kolme monitoria, joissa amerikkalaisen viittomakielen (ASL) tulkki viittoo tarkoin valittuja katkelmia päiväkirjasta, samalla kun kolme eri viittomakieliä hallitsevaa englannin kielen tulkkia vuorottelevat sattumanvaraisesti kääntäen katkelmat puhutuksi englanniksi. Lopulta kuulemme vain kaikuja alkuperäisestä lähteestä. Samaan aikaan katsojalle avautuu hitaasti vaihtuvien mustavalkoisten projisointien esittämä näkymä trooppiseen metsään.

Teoksen Legend toteuttamista varten Ana Torfs matkusti La Gomeran saarelle, joka on Kanariansaariin kuuluvista saarista toiseksi pienin. Jokaiseen teoksen yhdeksään kehystettyyn valokuvaan liittyy viisi kaiverrettua metallilaattaa, joissa on saariin liittyvää tietoa. Teoksen nimi “Legenda” viittaa paitsi myyttiseen tarinaan, tarinaan, jonka totuudenmukaisuudesta ei ole todisteita, myös karttojen ja symbolien selityksinä käytettäviin huomautuksiin ja kuvateksteihin.
Valokuvat tuovat mieleen kaukoputken läpi nähdyn maiseman. Laattoihin on kaiverrettu historiallisia, poliittisia ja taloudellisia faktoja, mutta myös myyttisten kertomusten välittämiä ”legendoja”.

Kreikkalaisen mytologian mukaan Kanariansaaret olivat Elysionin, läntisen maailman reunalla sijaitsevan saaren vastine, paikka jonne jumalten suosikit saattoivat unohtaa maanpäällisen elämänsä kärsimykset ikuisiksi ajoiksi. Kolumbus puolestaan lähti löytöretkelleen kohti Intiaa juuri La Gomeran saarelta. Osa Kanariansaarten historiaa on myös alkuperäisten asukkaiden alistaminen, maahanmuuttajien aallot, ja Francon diktatuurin terrori. Jokainen teoksen “legenda”, kaiverrettu laatta, kertoo erilaisen tarinan, historian, saarten menneisyydestä vaikuttaen tapaan jolla sen näemme. Lukuisista mielleyhtymistä muodostuu moniulotteinen merkitysten verkosto, jota ei informaation runsaudesta huolimatta, tai juuri tiedon runsauden vuoksi ole mahdollista tiivistää yhtenäiseksi tarinaksi.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan taiteilijan yhteistyössä graafisensuunnitelijan Jurgen Persijnin kanssa toteuttama kaksipuoleinen juliste.

Ana Torfs (s. 1963) asuu ja työskentelee Brysselissä. Hänen yksityisnäyttelyitään on nähty mm. seuraavissa paikoissa: Centro de Arte Moderna, Gulbenkian, Lissabon (2016), WIELS Contemporay Art Centre, Brysseli (2014), Generali Foundation, Wien (2010), K21 Kunstsammlung NordrheinWestfalen, Düsseldorf (2010), Sprengel Museum, Hannover (2008), Argos centre for art and media, Brysseli (2007), daadgalerie, Berliini (2006), GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Bremen (2006) ja Palais des Beaux-Arts (Bozar), Brysseli (2000). Hän on luonut internetpohjaisen teoksen Dia Art Foundationille New Yorkissa (2004).

Ana Torfs on osallistunut useisiin kansainvälisiin ryhmänäyttelyihin mukaan lukien Contour Biennial 8, Parasophia Kiotossa (2015), 1st International Biennial of Cartagena de Indias (2014), Sharjah Biennial 11 (2013), Manifesta 9 Genk, Belgia (2012), Montreal Biennial 2 (2000), and Lyon Biennal 3 (1995).

Kerro tästä myös ystävillesi!

Tulostusversio sivusta

Museon yhteystiedot

Porin taidemuseo
Eteläranta, 28100 Pori

(02) 621 1080

Museon kotisivut

Pääsymaksut

Sisäänpääsy museokortilla
Sisäänpääsy museokortilla

14/7/3,50/2,50 €

Maksutavat

Käteinen, pankki- ja luottokortti

  • facebook
  • instagram

Aukioloajat

Ma Suljettu
Ti 11:00-18:00
Ke 11:00-20:00
To 11:00-18:00
Pe 11:00-18:00
La 11:00-18:00
Su 11:00-18:00

Vapaa pääsy keskiviikkoisin klo 18-20

Näyttelyn tekstit kielillä

Kohdetta lähellä olevat museot

  • Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseo
     
     

    Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseo

    Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseo esittelee raumalaisen tehtailijapariskunnan edustuskodin ja...

     
  • Rauman merimuseo
     
     

    Rauman merimuseo

    Rauman merimuseo kertoo keskiaikaisen kaupungin olemassaolon elinehdoista: merestä ja merenkulusta.

     
  • Rauman taidemuseo
     
     

    Rauman taidemuseo

     
  • Wahlbergin museotalo, Uusikaupunki
     
     

    Wahlbergin museotalo, Uusikaupunki

    Puutalokaupungin ja merenkulun historiaa koko perheelle.

     
  • Kankaanpään kaupunginmuseo
     
     

    Kankaanpään kaupunginmuseo

    Kolme museota yhdellä ovenavauksella - paikallishistoriaa, kuvataidetta ja sotahistoriaa

     
  • Luontotalo Arkki
     
     

    Luontotalo Arkki

     
  • Emil Cedercreutzin museo
     
     

    Emil Cedercreutzin museo

    Kokemäenjoen luonnonkauniilla rantatörmällä sijaitseva Emil Cedercreutzin museo on yhdistelmä taidetta ja...

     
  • Satakunnan Museo
     
     

    Satakunnan Museo

    Museon uusi perusnäyttely Elonmerkkejä kertoo kolmessa kerroksessa menneiden ja nykyistenkin sukupolvien...

     
  • Rosenlew-museo
     
     

    Rosenlew-museo

     
  • Rauman museo, Marela
     
     

    Rauman museo, Marela

    Marela esittelee vauraan raumalaisen laivanvarustajaperheen asumista ja elämistä Rauman purjelaivamerenkulun...

     
  • Rauman museo, Kirsti
     
     

    Rauman museo, Kirsti

    Merimiehen kotimuseo Kirsti esittelee asumista Vanhassa Raumassa 1900-luvun alusta 1970-luvulle.

     
  • Rauman museo, Vanha Raatihuone
     
     

    Rauman museo, Vanha Raatihuone

    Vuonna 1776 valmistuneessa Vanhassa Raatihuoneessa voi vierailla vaihtuvissa näyttelyissä, tutustua Rauman...