JOULUTARJOUS! Museokortteihin kuukausi kaupan plle: 12 kk + 1 kk
OSTA NYT

Avainlukuja Museokortista

Jo 350 000 suomalaista on hankkinut Museokortin. Se muodostaa laajan palvelukokonaisuuden suomalaiselle kulttuurinkuluttajalle — pääsylipun yli 317 museoon, kotimaanmatkailijan etukortin ja helpon tavan nauttia upeista sisällöistä.


Museokortti tuotiin markkinoille toukokuussa 2015. Museokortin on hankkinut jo 350 000 suomalaista. Missionamme on auttaa ihmisiä käyttämään kulttuuria ja auttaa museoita menestymään.

Tavoitteiden saavuttamisessa on kaikkien mittareiden perusteella onnistuttu erinomaisesti. Aalto-yliopiston tutkijoiden laaja tutkimus (2019) osoittaa, että Museokortin hyödyt museoille ovat yksiselitteisiä.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria. Kun henkilö saa käyttöönsä Museokortin, hänen museokäyntinsä keskimäärin kolminkertaistuvat aiempaan verrattuna. Kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.

Museokortin olemassaoloaikana ts. vertailuvuoden 2014 jälkeen tapahtunutta:

  • Museot ovat tehneet kaikkien aikojen kävijäennätyksen kolmena peräkkäisenä vuonna (2016: 6,6 miljoonaa, 2017: 7,0 miljoonaa, 2018: 7,1 miljoonaa, 2019: 7,6 miljoonaa)
  • Museoiden yhteenlasketut (Museokortti-palautukset ja kertalippujen myyntitulot) pääsylipputulot ovat kasvaneet 100%, kävijämäärät 41%.

Museossa vieraillaan useimmiten yhden tai useamman henkilön seurassa. Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan ja näin Museokortti kasvattaa myös kertalippujen myyntiä, joka sekin on kasvanut vertailukaudella 2014-2018 ilahduttavasti noin 18%.

Kasvaneet kävijämäärät tarkoittavat myös kasvaneita oheispalvelutuloja (kahvilat, ravintolat, museokaupat). Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan Museokortin omistaja käyttää tai on halukas käyttämään noin 10€ oheispalveluihin jokaisen museokäynnin yhteydessä.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella ja osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Perustamiseen ei ole käytetty julkista rahoitusta.

Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n (museoiden etujärjestö) omistama. Museokortti-järjestelmällä ei ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.

AVAINLUKUJA:

  • Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Järjestelmässä 300 kulttuurihistoriallista ja taidemuseota kaikkialla Suomessa
  • 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Dagmar, 2019)
  • 350 000 valmistettua Museokorttia (2020)
  • Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
  • Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot 2014-2019 +100% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
  • Museoiden yhteenlasketut kävijämäärät 2014-2019 +41% (Lähde: Museoviraston museotilasto)

Lisätietoja:

Seppo Honkanen

kehitysjohtaja
040 833 90 59
etunimi.sukunimi@museot.fi
seppohonkanen.fi



Kerro tästä myös ystävillesi!