Matalalla kynnyksellä kulttuurielämyksiin – Museokortin myyntitulot jäävät museoalalle
Museokortti toimii pääsylippuna yli 360 museoon ympäri Suomen ja innostaa ihmisiä kulttuurielämysten pariin matalalla kynnyksellä. Museokortin myyntituloista vähintään 75 prosenttia palautetaan museoille. Tähän mennessä järjestelmä on tulouttanut museoille jo noin 75 miljoonaa euroa.
Museokortti on vuoden voimassa oleva yhteislippu yli 360 museoon ympäri Suomen. Museokortti-järjestelmän toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan museoiden etujärjestö Suomen museoliitto ry:n omistama. Museokortin tuottamat myyntitulot palautetaan verkostoon kuuluville museoille kävijämäärien perusteella, eikä järjestelmällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.
Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015. Toiminnan tavoitteena on innostaa ihmisiä kulttuurielämysten pariin matalalla kynnyksellä ja auttaa näin suomalaisia museoita menestymään. Museokortin vaikutukset museoalalle ovat yksiselitteisen positiiviset: museoissa käydään enemmän kuin koskaan aiemmin ja
Museokortti on tulouttanut museoille yhteensä jo noin 75 miljoonaa euroa (8/2023). Museokortin myyntituloista vähintään 75 prosenttia palautetaan museoille. Loput käytetään järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin sekä museoiden yhteismarkkinointiin.
Museokortin myyntituloista vähintään 75 % palautetaan suomalaisille museoille |
Museokortti tuo museoille laajaa näkyvyyttä viestinnässään ja markkinoinissaan. Museokortti paketoi museoiden sisällöt houkuttelevaksi kokonaisuudeksi suurelle yleisölle.
Museokortin käyttöönoton jälkeen museot ovat rikkoneet kävijäennätyksensä neljänä peräkkäisenä vuotena. Kävijämääriin vaikutti vuosien 2020–2021 osalta koronarajoitukset, joiden poistuessa alkuvuodesta 2022 museokäynnit kääntyivät jälleen nousuun. Myös kotimaanmatkailun suosio näkyy kävijämäärissä. Kesän lomakuukaudet muodostuvat vuosi vuodelta merkittävämmäksi museosesongiksi. Kasvaneet kävijämäärät tarkoittavat myös kasvaneita oheispalvelutuloja museoille kun useampi museokävijä käyttää muita palveluja, kuten museokahviloita ja -ravintololoita, museokauppoja ja museoiden tapahtumia.
Museokortti tuo uusia yleisöjä ja näkyvyyttä koko museoalalle
Museokortti on osoittautunut suositummaksi mitä osattiin odottaa. Korttikannan kasvu on ollut kiihtyväää koko Museokortti-historian ajan. Aktiivinen Museokortti löytyy tällä hetkellä noin 330 000 suomalaisen taskusta ja sillä on maksettu museokäynti jo 10 miljoonaa kertaa.
Vuoden 2023 aikana Museokortti-käyntien kasvu oli 47 prosenttia vuoden 2022 aiempaan ennätykseen verrattuna. Vuonna 2023 elokuun loppuun mennessä Museokortilla tehtiin 1,8 miljoonaa museovierailua, eli enemmän kuin vuonna 2022 yhteensä. Yhteensä vuonna 2023 Museokortilla vierailtiin museoissa noin 2,5 miljoonaa kertaa, joten kortin käyttökerroissa rikottiin jälleen ennätyksiä.
Museokortti paketoi museoiden ajankohtaiset sisällöt houkuttelevaksi kokonaisuudeksi suurelle yleislle. |
Museokortti on lisännyt yleistä kiinnostusta museoita kohtaan ja lisännyt alan tunnettuutta. Tällä hetkellä noin 330 000 suomalaista omistaa aktiivisen Museokortin. Vuodesta 2015 alkaen Museokortilla on maksettu 10 miljoonaa museokäyntiä.
Kun henkilö saa käyttöönsä Museokortin, hänen museokäyntinsä keskimäärin kolminkertaistuvat aiempaan verrattuna. Kynnys poiketa on matala, kun pääsylippu on jo maksettu. Spontaanit piipahtamiset ovat lisääntyneet ja museoista on tullut uudenlainen paikka ajanvietolle.
Museot ovat saaneet aivan uudenlaista yleisöä, koska Museokortilla vieraillaan herkemmin myös niissä kohteissa, joihin ei välttämättä muuten olisi lähdetty. Myös monet aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalveluiden aktiivikäyttäjiksi Museokortin innostamina. Museossa vieraillaan useimmiten yhden tai useamman henkilön seurassa. Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan ja näin Museokortti kasvattaa myös kertalippujen myyntiä. Kasvaneet kävijämäärät tarkoittavat myös kasvaneita oheispalvelutuloja museoille (kahvilat, ravintolat, museokaupat, tapahtumat).
Musekortti-lukuja (10/2023)
- Museokortti otettiin käyttöön 5.5.2015.
- Museokortti toimii pääsylippuna yli 360 kohteeseen Suomessa.
- Museokortti on voimassa 12 kk ja maksaa 79 euroa. Voimassaoloaikana kortin jatkokausi (12 kk) maksaa 73 €.
- 330 000 suomalaisella on aktiivinen Museokortti.
- Museokortilla on maksettu yli 10 miljoonaa museokäyntiä.
- Museokortin myynnistä museoille tuloutetaan vähintään 75 prosenttia.
- Museoille on palautettu yhteensä 75 milj. euroa myyntituloja vuodesta 2015 alkaen (8/2023).
Museokortin käyttöönoton jälkeen museot ovat rikkoneet kävijäennätyksensä neljänä peräkkäisenä vuotena. Kävijämääriin vaikutti vuosien 2020–2021 osalta koronarajoitukset, joiden poistuessa alkuvuodesta 2022 museokäynnit kääntyivät jälleen nousuun. Kuva: Usva Torkki / Museokortti |
Löydä ajankohtaiset menovinkit ja inspiraatiota museokierroksille
Museokortti on kulttuurinystävän käyttöliittymä, jonka sisällöt tulevat suomalaisista museoista ja niiden palveluista. Museokortti paketoi museoiden sisällöt houkuttelevaksi kokonaisuudeksi suurelle yleisölle kohderyhmää puhuttelevalla tavalla.
Museokortti-kohteiden lukumäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Vuonna 2015 kohteita oli 170. Nyt järjestelmään kuuluu yli 360 kohdetta ja uusia museoita liittyy verkostoon jatkuvasti. Museot esittelevät laajasti eri teemoja taiteesta tieteeseen ja historiasta musiikkiin. Kohteiden joukossa on muun muassa kotimuseoita, linnoja, ulkomuseoita, taidemuseoita, nähtävyyksiä, tiedekeskuksia, historiallisia kohteita ja arkkitehtuurin helmiä.
Museot.fi
Museot.fi -sivusto on museoiden oma media, joka kokoaa tietoa kohteista ja ajankohtaisista sisällöistä, kuten näyttelyistä, tapahtumista ja museoiden tarjoamista eduista. Sivuilta löytyy museoiden perustiedot, kuten sijainti, aukioloajat, esteettömyystiedot, oheispalvelut ja muut tärkeät tiedot museovierailuja varten.
Museokortin omistaja saa kuukausittain vaihtuvia alennuksia museoilta esimerkiksi opastuksista, työpajoista sekä museokaupoista- tai kahviloista. Etuja saa myös kumppanien palveluista, kuten hotellimajoituksista, keikoista ja äänikirjoista.
Uutiset ja puheenaiheet -sivuilta löytyy ajankohtaisia artikkeleita museoiden tarjoamiin ajankohtaisiin sisältöihin ja kortin käyttöön liittyen. Museokortin tuottamien artikkeleiden avulla laajasta tarjonnasta nostetaan vinkkejä ja ideoita seuraaville museokierroksille.
Museokortin reittioppaan avulla voi suunnitella omia museokierroksia, löytää reittiohjeet ja löytää vaikkapa lähimmän museokohteen.
Museokortti on myös matkailijan etukortti ja loistava reissukaveri kotimaassa. Museokortin matkavinkeistä löytyy ideoita kotimaanmatkailuun ja 36 kuratoitua kierrosta, jotka yhdistävät museoita, nähtävyyksiä ja luontoelämyksiä.
Museokortti sosiaalisessa mediassa
Ajankohtaisia museo- ja näyttelyvinkkejä voi seurata Museot.fi -sivuston lisäksi myös Museokortin uutiskirjeestä ja sosiaalisen median kanavista. Kuratoidut vinkit tarjoavat inspiraatiota ja innostavat museokierroksille ympäri Suomen.
Museokortin sosiaalisen median kanavissa julkaistaan museoiden monipuolisia sisältöjä ja innostetaan näin ihmisiä museoelämysten pariin. Sosiaalisen median kanavia seuraa aktiivisesti noin 100 000 suomalaista ja sisällöt tavoittavat keskimäärin miljoona käyttäjää kuukaudessa. Museokortin ympärille on rakentunut aktiivinen yhteisö tuottaa ja jakaa omia sisältöjään eri sosiaalisen median kanavissa.
Museokortti-sovellus
Museokortti-sovelluksessa pääsee selaamaan museoiden näyttelyitä, tapahtumia ja etuja tai suunnitella museokierroksia karttahaun avulla. Sovelluksen avulla on helppo suunnittella tulevat museovierailut ja löytää tietoa museoiden ajankohtaisesta tarjonnasta. Musoevierailun jälkeen sovelluksen kautta voi kirjoittaa arvioita museokäynneistä ja lukea muiden arvioita.
Museokortin omistajat voivat halutessaan käyttää korttiaan Museokortti-sovelluksen kautta. Sovellus toimii myös ilman Museokorttia.
Lue lisää Museokortti-sovelluksesta >
Sivua päivitetty viimeksi 27.10.2023.