Alvar Gullichsen – Tyylitelty taivas
Kemin taidemuseo, Kemi
- 28.9.2024–14.12.2024
Kemin taidemuseossa avautuu 28.9.2024 kuvataiteilija Alvar Gullichsenin (s. 1961, Helsinki) yksityisnäyttely Tyylitelty taivas. Näyttely on taiteilijan ensimmäinen näyttely Pohjois-Suomessa. Esillä on kolmisenkymmentä vuosien 2011–2021 aikana valmistunutta Gullichsenin geometrisen kauden teosta, mm. taiteilijan pääteoksiin lukeutuva neliosainen Elemental Spirits-sarja (2015–2017).
Kemin taidemuseossa avautuu 28.9.2024 kuvataiteilija Alvar Gullichsenin (s. 1961, Helsinki) yksityisnäyttely Tyylitelty taivas. Näyttely on taiteilijan ensimmäinen näyttely Pohjois-Suomessa. Esillä on kolmisenkymmentä vuosien 2011–2021 aikana valmistunutta Gullichsenin geometrisen kauden teosta, mm. taiteilijan pääteoksiin lukeutuva neliosainen Elemental Spirits-sarja (2015–2017), jonka teemoina ovat ilmansuunnat ja elementit, ihmisen suhde niihin ja hänen paikkansa maailmankaikkeudessa. Inspiraationa sarjan teemoille toimi psykologi, kirjailija ja tutkija Ralph Metznerin (1936–2019) Four Elements Medicine Wheel Prayer hänen rukouskirjastaan Invocations (2006). Ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan esillä oleva Elemental Spirits-sarja on omistettu Metznerille jonka retriiteillä 2010-luvun alussa Gullichsen löysi parannusta, johdatusta henkisellä polullaan ja visioita uudelle taiteelleen.
Gullichsenin geometrisen kauden teokset ovat jatkumoa modernistiselle abstraktille taiteelle. Hän on kiinnostunut maailmassa toistuvista ylikulttuurisista, universaaleista muodoista ja kuvioista. Gullichsenin ote modernismiin on visionäärinen. Se sisältää ennakkoluulotonta kiinnostusta psykedeliaa, esoteriaa, transsendentaali-filosofiaa, mystiikkaa ja henkisiä traditioita kohtaan. Neliönmuotoiset sommitelmat eli “moduulit” toimivat lähtökohtina arkkitehtonisille tilailluusioille, joita Gullichsen mieltää sisäisinä temppeleinä, arkkityyppisinä sielun tiloina, joihin hän kutsuu katsojaa astumaan sisään.
“Etsin jotain, joka tuntuisi oikealta – jotain, joka vastaisi sisäistä arkkityyppistä tai geometrista kieltä, jonka muistin jostain. Tajusin siis erittäin selvästi, etteivät nämä esiin nousevat kuviot olleet vain oman mielikuvitukseni tuotosta. Ymmärsin, että ne eivät ole olemassa ainoastaan ´jossain tuolla´, vaan meidän esi-isämme ovat nähneet niitä vuosituhansien ajan- ne ovat universaalia muotojen ja kuvioiden kieltä”.
(Alvar Gullichsenin taidekirjasta Maailmankaikkeuden Laulu, Galleria Heino 2022)
Näyttelyssä on esillä myös GNARS (Gullichsen-Nyqvist Art Systems) -veistoksia, jotka ovat syntyneet Gullichsenin geometristen kuvioiden pohjalta yhteistyössä taiteilija Klaus Nyqvistin kanssa. GNARS on Gullichsenin ja Nyqvistin yhteinen projekti, jonka puitteissa toteutettiin näyttäviä geometrisia veistoksia ja julkisia teoksia (mm. Ukk’ram – Salaperäinen alus, 2015, Pori, Noormarkku).
Taiteilijan tunnetuin teos on vuonna 1999 Turkuun pystytetty, maailman oudoimmaksi veistokseksikin tituleerattu Posankka, josta Kemin taidemuseon näyttelyssä on esillä pienoisversio.
Alvar Gullichsen nousi yleisön tietoisuuteen 1980- ja 1990-luvuilla. Hänen ensimmäinen näyttelynsä oli Raba Hiff Show 89, joka esitteli kuvitteellisen Bonk Business Inc. -yhtiön koneita. Seuraavan vuosikymmenen taiteilija pyöritti työryhmänsä kanssa Bonkia ja maalasi humoristisia sarjakuvamaisia maalauksia. Bonk-kauden loppuvaiheessa syntyi taiteilijan viimeistään suuren yleisön tietoisuuteen nostanut monumentaaliveistos Posankka (1999).
1990-luvun lopulla Gullichsen liittyi taiteilijaryhmä ROR:iin (Revolutions on Request) jonka keskeisiä teemoja olivat kritiikki teknologiauskoa kohtaan, rock- ja pop-kulttuurin ilmiöt, psykedelia, perinteiset käsityötaidot yhdistettyinä nykyaikaisiin medioihin ja optisten illuusioiden perinteisiin. ROR teki tänä vuonna paluun näyttelyllä ROR ABC Serlachius-museossa Mäntässä.
Gullichsenin taiteellinen työskentely koki täydellisen muodonmuutoksen vuonna 2002 hänen oltuaan stipendiaattina Villa Karon taiteilijaresidenssisä Beninissä, Länsi-Afrikassa. Hän löysi uudelleen maalaamisen ilon ja vapautui aiemmista tyyleistään. Matkan jälkeen hänen maalauksensa muuttuivat vaiheittain abstrakteiksi: vapaamuotoisten maalausten päälle syntyi geometrisia muotoja ja kuvioita. Matka Beniniin herätti myös uudelleen Gullichsenin muusikkominän, minkä johdosta hän on edelleen aktiivinen lyömäsoittajana, kitaristina ja säveltäjänä Afrojazz Quintet-yhtyeensä kanssa.
Tyylitelty taivas-näyttely Kemin taidemuseossa päättää Alvar Gullichsenin tuotantoa laajasti esitelleen museonäyttelykierroksen, johon kuuluvat Maison Louis Carré Ranskassa, Ars Nova Turussa ja ROR:ABC-näyttely Serlachius-museossa Mäntässä. Galleria Heinossa Helsingissä 2.11.2024 avattavassa yksityisnäyttelyssä nähdään tuoreita maalauksia, jotka edustavat Gullichsenin uutta tyylisuuntaa.
Näyttelyn teoslainat: Aboa Vetus Ars Nova säätiön taidekokoelma, Collection Kakkonen, Heinon taidesäätiön kokoelma, Rovaniemen taidemuseo / Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelma, taiteilijan kokoelmat.
Museon näyttelyt
Osana kulttuurikierrosta
Museon yhteystiedot
Kemin taidemuseo
Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi
016 258 247
Yhteydet julkisilla
Näytä reitti museolle Matkahuollon reittioppaassa
Katso reitti Matkahuollon reittioppaassa
Päämäärä:
Kemin taidemuseo, Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi
Lähtöpiste:
Pääsymaksut
Vapaa pääsy
Aukioloajat
Ma | 10:00-17:00 |
Ti | 10:00-17:00 |
Ke | 10:00-17:00 |
To | 10:00-17:00 |
Pe | 10:00-17:00 |
La | 10:00-15:00 |
Su | Suljettu |