7.12.2023

Ge en gåva som glädjer under hela året – en månad på köpet som julerbjudande!

Ge en julgåva som glädjer under årets alla dagar! Museikortet öppnar dörrarna till det förflutna, nuet och framtiden: nya vindar inom vetenskap och konst, fascinerande historia, höjdpunkterna inom sport och musik. Nu får alla Museikort en extra månad på köpet som julerbjudande: 12 mån + 1 mån.

Alla Museikort får en extra månad på köpet som julerbjudande: 12 mån + 1 mån. Museikort med en giltighetstid på 13 månader är nu tillgängliga på nätet och på museerna.

Erbjudandet gäller nya kort, gåvor samt förnyelse av giltighetstid. Erbjudandet gäller 7.12–31.12.2023.

Museikortet är en ett år lång inträdesbiljett till 370 mål runtom i Finland. Bland hundratals utställningar finns något för alla. Med Museikortet får du njuta av upplevelser bland konst, vetenskap, historia, naturområden, sport, bilar och musik.

Köp ett Museikort

När börjar Museikortets giltighetstid?

• Nya kort: För nya kort börjar giltighetstiden på 13 månader vid det första museibesöket.
  • Museikortet som gåva: Giltigheten för kort som köpts som gåva börjar från första besöket precis som för andra nya kort. Mottagaren kan ta i bruk kortet när som helst.
  • Förnyelse av ett giltigt kort: Om ditt kort ännu är giltigt, flyttar förnyelsen kortets sista giltighetsdag 13 månader framåt.
  • Förnyelse av ett föråldrat kort: Om ditt kort har föråldrats, börjar den nya 13 månader långa perioden från köpdatum.

Hur och när levereras ett Museikort som köpts som gåva?

Museikort som köpts på nätet levereras till mottagaren på det sätt du väljer: per post i ett kuvert eller digitalt som textmeddelande och e-post. En digital gåva hinner alltid fram – du kan tidsinställa gåvan att anlända till exempel på julafton.

När du köper Museikortet som gåva på ett museimål, får du ett tillfälligt Museikort i ett vackert kuvert som du kan ge till vem som helst.

Var kan jag köpa Museikortet till julerbjudande?

Du kan köpa så många kort du behöver samtidigt i nätbutiken eller på Museikort-målen. På nätet kan du betala med nätbank, betalkort och MobilePay.

Många museer godkänner även ett brett urval av olika betalningssätt. Kontrollera före museibesöket målets öppethållningstider samt betalningssätt på museets egen webbplats.

Museikortet är alltid en bra gåva: det kan även ges till en person som redan har ett kort. Hen kan kombinera gåvan med ett kort som hen har skaffat tidigare. Detta förlänger det tidigare kortets giltighetstid med det nya kortets giltighetstid.

Hur kan Museikortet ges som gåva?

1) En digital gåva, som fås per textmeddelande och e-post

En digital gåva hinner alltid fram! Du väljer själv datum och tidpunkt när den digitala gåvan levereras. Gåvan kan levereras till mottagaren genast eller till exempel på julafton. Till den digitala gåvan kan du även bifoga din egen hälsning, som mottagaren kan läsa i e-postmeddelandet.

Gåvans mottagare får ett kundnummer och anvisningar per e-post och textmeddelande. Med dessa kan mottagaren besöka museer när som helst – Museikortets giltighet börjar emellertid först från det första museibesöket. När gåvans mottagare registrerar sig som Museikortets användare, får hen ett personligt Museikort av plast.

2) Ett kuvert som skickas till gåvans mottagare

Om du vill ge Museikortet som en konkret gåva ska du välja kuvertet. Du kan också bifoga en hälsning till din beställning som trycks på brevet tillsammans med ditt namn.

Kuvertet innehåller ett tillfälligt Museikort och anvisningar. Med dessa kan mottagaren besöka museer till exempel genast, men kortets giltighetstid börjar först från det första museibesöket. När gåvans mottagare registrerar sig som Museikortets användare med nätblanketten, får hen ett personligt Museikort av plast.

Observera att Museikort som beställs som brevgåva anländer per post inom 1–2 veckor. Den exakta utdelningsdagen beror på Posti.

OBS! Brevgåvor som köpts i nätbutiken före 10.12.2023 hinner fram till jul. Efter detta kan brevgåvor köpas på Museikort-museer.

3) Ett Museikort som köps som gåva på ett museum

När du köper Museikortet som gåva på ett museum, får du ett tillfälligt Museikort i ett vackert kuvert som du kan ge till vem som helst. Med kortet kan mottagaren besöka museer till exempel genast. Giltighetstiden börjar vid det första museibesöket. När gåvans mottagare registrerar sig som Museikortets användare med nätblanketten, får hen ett personligt Museikort av plast.

Berätta för dina vänner!