9.5.2022

Ta med Museikortet som reskamrat, hitta Finlands turistskatter!

Museikortet är en ovärderlig följeslagare på resan! Med ditt Museikort kan du besöka över 300 museer i hela Finland och få förmåner på resetjänster, till exempel hotell och restauranger.

Museikortets restips samlar Finlands intressantaste museer, lokala sevärdheter och stämningsfulla rastplatser till inspirerande helheter. Välj en färdig rundtur eller planera din egen rutt. Museikortet ger dig tillträde till museer samt många förmåner på hotell- och restaurangtjänster.

Letar du efter de mest fascinerande resmålen i Finland? Nu blir det lättare för turisten att hitta dolda skatter över hela landet. Museikortets restips har idéer för resor i Finland, vare sig det gäller en dag, en helg eller en längre semester. Du kan också söka tips längs din egen körrutt och upptäcka de mest intressanta platserna att vika in till.

Museikortet är en ovärderlig följeslagare: du får tillträde till mer än 350 museer med kortet samt förmåner vid kulturrundturernas partner, såsom restauranger och hotell vid vägen. De aktuella förmånerna hittar du genom att titta på webbsidorna med presentation av partnerna vid kulturrundturerna eller på webbsidan förmåner.

I restipsen hittar du för närvarande 30 kulturrundturer med tips på museer, andra upplevelser och tjänster längs rutten.

Se alla restips

Du kan enkelt lära känna Finlands äldsta stad och samtidigt hela landets historia i museerna nära Aura å genom att följa rundturen Tidsresor längs Aura å. Bild: Mirkka Pihlajamaa.

Oförglömliga upplevelser i hela Finland

I utbudet av färdiga kulturrundturer finns det dagsturer i städerna, minisemestrar för veckoslut samt idéer för längre kultursemestrar i Finland. Bland kulturrundturerna finns många idéer för en egen resa över hela landet.

På kulturrundturerna upplever du flera fascinerande museer, men det finns mycket mer att uppleva längs vägen: vackra naturområden, lokala sevärdheter, stämningsfull inkvartering och restauranger. Följ en rundtur från början till slut eller plocka upp de bästa idéerna för din resa!

Här utlovas äventyr i det förtrollande Lappland, Helsingfors konstskatter, historiska Åbo, de tusentals berättelsernas Åland, kulturupplevelser vid Saimens stränder, stadssemestrar och över 30 andra rundturer. Det finns oförglömliga upplevelser för alla årstider.

På rundturerna hittar du fascinerande Museikortsmål i hela Finland. Med hjälp av rutterna hittar du både ikoniska museer och avlägsna pärlor utanför de stora landsvägarna. Rundturerna ger dig också andra upplevelser och tjänster som berikar resan.

Kolla in rundturerna

Rundturen Kulturupplevelser på stränderna vid Saimen ger dig spektakulära upplevelser i de fascinerande museerna i Saimenregionen och du kan koppla av i naturen. Bild: Julia Kivelä / Visit Finland.

Med Museikortet får du tillträde till museer och förmåner på partnernas tjänster

Utöver museer finns det på rundturerna naturområden, idyllisk inkvartering samt stämningsfulla restaurang- och caféupplevelser.

Museikortet är en oslagbar följeslagare: det ger dig tillträde till museer på rundturerna och förmåner på tjänster, såsom restauranger och hotell, längs vägen. Aktuella förmåner hittar du vid presentationen av partner vid Kulturrundturernas rutter samt på sidan förmåner.

Nya rastplatser läggs regelbundet till rundturerna, så kolla alltid aktuella förmåner före resan och nya upplevelser längs rutten.

Se förmåner >

Vart är du på väg? Museiguiden hjälper dig hitta museikortsmål längs din rutt som det lönar sig att vika in till.

Planera din egen rutt utifrån Museikortets mål

I tjänsten kan du också planera din egen rutt. Vilka museer finns det på vägen från Åbo till Enare? Och från Helsingfors till Kotka? Eller från Åland till Enare?

På kartan ser du ett förslag till rutt samt Museikortsmål längs vägen som det lönar sig att vika in till.

Planera din egen rundtur >

Museikortet är en ett år lång kulturresa till över 300 museer! Bild: Marjo Vänttinen/Museikort.

Berätta för dina vänner!