13.5.2023

Upea kartanomiljöö kätkee sisäänsä kuvanveistäjän kodin ja uniikin veistospuiston – vieraile Laila Pullisella!

Laila Pullisen veistospuisto ja kotimuseo on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Sari Tsokkinen

Museokorttilaiset saavat valita Musokortin erikoispalkinnon saajan. Tänä vuonna palkinto jaetaan hurmaavimmalle taiteilijakodille. Esittelemme ehdokkaat yksi kerrallaan: viimeisenä vuorossa Laila Pullisen veistospuisto ja kotimuseo! Valitse suosikkisi, äänestä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä Laila Pullisen tunnelmallinen kartanomiljöö!

Laila Pullinen – veistospuisto & kotimuseo esittelee kuvanveistäjä, professori Laila Pullisen (1933–2015) Vantaan Nissbackan vanhaan kartanomiljööseen luomaa kokonaistaideteosta sekä Laila Pullisen elämäntyötä.

Kuva: Perttu Saksa, Laila Pullisen säätiö 2021

Pullisen kokonaistaideteoksessa vanha uusmaalainen kulttuurimaisema, botanistisesti rikas kartanopuisto ja moderni taide kohtaavat eräänlaisessa elävässä museossa, johon veistospuiston lisäksi kuuluu kolme sisäkohdetta: peruskokoelman sisältävä viljamakasiini, vaihtuvia näyttelyitä esittelevä ateljee-galleria ja vuonna 2021 ensimmäistä kertaa kokonaisuuden osana aukeava kotimuseo

Laila Pullinen Nissbackan ateljeessa, työn alla Muusa (1988) kipsivaiheet. Kuva: Laila Pullisen säätiön arkistot

Kuvanveistäjä, professori Laila Pullisen taiteessa keskeisiä elementtejä olivat antiikki ja informalismi, historia ja hetken hauraus, luonnon lainalaisuudet ja ihminen näiden kaikkien risteymäkohdassa. Yhdistelemällä näitä 30 vuoden ajan vanhassa kartanomiljöössä hän loi kokonaistaideteoksen, jossa taide on luonnon kanssa yhtä.

Kuva: Hanna Pielikko, Laila Pullisen säätiö 2021

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Laila Pullisen kartanomiljöö sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: