12.5.2023

Kuvanveistäjän pihapiiristä löytyy kirkko ja ateljee – koe Eva Ryynäsen taiteilijakoti Paateri

Paateri on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Jarno Artika / Paateri

Yleisö pääsee jälleen valitsemaan Museokortin erikoispalkinnon voittajan. Tänä vuonna palkinto jaetaan hurmaavimmalle taiteilijakodille. Nyt esittelyvuorossa nyt on ehdokasjoukon itäisin kohde: kuvanveistäjä Eva Ryynäsen taiteilijakoti Paateri. Erikoispalkinnon voittajan valitsee yleisö – äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä Eva Ryynäsen taiteilijakoti Paateri Lieksassa

Taiteilija ja professori Eva Ryynänen (1915-2001) on viime vuosikymmenten tunnetuimpia suomalaisia kuvanveistäjiä. Pääosin Ryynänen teki veistoksensa puusta, ottaen usein inspiraatiota luonnosta ja eläimistä.

Lieksan Vuonisjärvellä sijaitseva taiteilijakoti Paateri on vaikuttava kokonaisuus, jonka muodostavat ateljee, kirkko, kotitalo ja kahvila. Suositun kesäkohteen rakennuksissa ja veistoksissa näkyy voimakkaasti Eva Ryynäsen ja hänen puolisonsa Paavon kädenjälki sekä elämäntarina.

Ryynäsen pariskunta asettui Paateriin avioitumisensa jälkeen 1940-luvulla. Kuvanveistäjästä ja hänen kodistaan kiinnostuneita vieraita ja toimittajia on vieraillut Paaterissa jo 1950-luvulta lähtien.

Eva Ryynäsen taiteilijakoti Paateri sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Lieksan Vuonisjärvellä. Kuvat: Paateri.

Yksi taiteilijakodin erikoisuuksista on sen pihapiiristä löytyvä pieni kirkko. Vuonna 1991 valmistuneesta Paaterin kirkosta tuli Eva Ryynäsen suurikokoisin ja tunnetuin työ. Korkeiden mäntyjen keskellä komeilevaan kirkkoon voi tutustua Paaterin vierailulla, ja nykyisin se on myös suosittu häiden ja konserttien pitopaikka.

Kiehtovia yksityiskohtia tulviva Paaterin kirkko on Eva Ryynäsen tunnetuin luomus. Kuvat: Paateri, Jarno Artika.

Eva Ryynänen syntyi maalaistalon tyttäreksi Vieremällä. Jo lapsena hän innostui veistämään puusta erilaisia eläimiä, kuten lintuja, kissoja ja hevosia. Hän opiskeli Ateneumissa kuvanveistolinjalla vuosina 1934–1939, aikana jolloin naiskuvanveistäjiä oli vielä vähän.

Suuren yleisön tietoisuuteen Ryynäsen toi hänen läpimurtonäyttelynsä Anderssonin taidemuseossa vuonna 1974. Näyttely Tampereen nykytaiteen museossa vuonna 1983 rikkoi museon siihenastisen kävijäennätyksen. Professorin arvonimen Ryynänen sai vuonna 1998.

Vuosien varrella Paaterissa valmistui huimat 500 veistosta. Suurin osa Eva Ryynäsen veistoksista on valmistettu puusta. Erityisen tärkeä materiaali hänelle oli mäntypuu, varsinkin vanha, kookas punahonka. Paaterissa on nähtävillä myös muutama Ryynäsen tekemä marmorityö, kuten Carraran marmorista veistetty hautapaasi.

Eva Ryynäsen ateljeekodissa valmistui vuosien varrella satoja veistoksia. Kuvat: Paateri, Jarno Artika.

Paaterissa tutustut Eva ja Paavo Ryynäsen elämäntarinaan autenttisessa ympäristössä. Taiteilijakodin pihapiirin hirsiset rakennukset ja tunnelmallinen miljöö ovat hurmanneet vuosien varrella suuren joukon yleisöä. Vierailun kruunaa herkkuhetki galleriakahvilassa.

Lieksan keskustasta Paateriin on matkaa noin kolmekymmentä kilometriä, ja Joensuusta tai Kolilta ajaa perille tunnissa. Kohde on avoinna yleisölle kesäisin.

Paaterin galleriakahvilassa voit herkutella vaikkapa puolukkapiirakalla, joka oli Eva Ryynäsen suosikkileivos: Kuva: Paateri.

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Paateri sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: