5.5.2023

Casa Haartman on Naantalin helmi – taiteilijakodin seinät kätkevät sisälleen yllätyksiä

Casa Haartman on ehdolla Museokortin erikoispalkinnon 2023 voittajaksi. Onko tämä hurmaava taiteilijakoti sinun suosikkisi? Kuva: Katri Lehtola / Casa Haartman.

Museokortin erikoispalkinto jaetaan tänä vuonna hurmaavimmalle taiteilijakodille. Yksi ehdokkaista on Naantalissa sijaitseva Casa Haartman, joka yllättää kävijän taideaarteillaan ja uniikilla sisustuksellaan. Erikoispalkinnon voittajan valitsee yleisö – äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Museokortin erikoispalkinto 2023 jaetaan museokorttilaisten äänestämälle taiteilijakodille. Äänestyksessä on ehdolla kuusi lumoavaa kohdetta, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilla maata. Tutustu kaikkiin ehdokkaisiin >

Eniten ääniä kerännyt taiteilijakoti palkitaan Museogaalassa 25. toukokuuta. Äänestä suosikkiasi 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Esittelyssä Casa Haartman: hillityn ulkokuoren takaa paljastuu arvokasta taidetta ja koristeellinen sisustus

Yhtenä ehdokkaana erikoispalkinnon voittajaksi on Naantalin Casa Haartman. Taiteilija ja kulttuurivaikuttaja Axel Haartmanin (1877-1969) ja hänen vaimonsa Hedvigin (1874-1967) ateljeekoti on kiehtova aikamatka menneille vuosikymmenille. Casa Haartman on avoinna vierailijoille kesäisin.

Vuonna 1926 valmistuneen rakennuksen hillitty ulkokuori kätkee sisälleen näyttävän sisustuksen sekä taideaarteita, kuten Helene Schjerfbeckin teoksia. Hyvin säilyneen kodin omaperäinen tunnelma ja lukuisat kiehtovat yksityiskohdat tarjoavat vierailijalle mieleenpainuvan elämyksen.

Casa Haartmanin 1920-luvun klassinen tyyli on ottanut vaikutteita Italiasta ja ruotsalaisesta arkkitehtuurista. Rakennuksen ulkoasun on suunnitellut arkkitehti Erik Byggman. Kuvat: Heikki Räisänen, Linus Lindholm / Casa Haartman.

Axel Haartman oli monipuolinen kulttuurivaikuttaja: taiteilija, kirjailija, taidekriitikko, kuvittaja, mainospiirtäjä, lehtimies, taidekauppias ja Turun taidemuseon intendentti. Haartmanin pariskunnan läsnäolo on yhä aistittavissa persoonallisessa rakennuksessa, joka oli heidän kotinsa 40 vuoden ajan.

Taiteilijakodissa vallitsee autenttinen tunnelma. Kuvat: Katri Lehtola / Casa Haartman.

Casa Haartman ei hurmaa pelkästään hyvin säilyneellä interiöörillään, vaan myös taideaarteillaan. Esillä on tunnettujen taiteilijoiden teoksia. Helene Schjerfbeckin maalausten lisäksi Casa Haartmanista voi löytää mm. Fanny Churbergin, Wäinö Aaltosen ja Victor Westerholmin taidetta. Ateljeekoti esittelee myös Axel Haartmanin omia teoksia, kattomaalauksia ja itsesuunnittelemia huonekaluja.

Axel Haartmanin kattomaalaukset ja itse suunnittelemat huonekalut sekä mittava taidekokoelma kruunaavat kodin näyttävän sisustuksen. Kuvat: Katri Lehtola / Casa Haartman.

Ateljeekodin ulkoasun on suunnitellut turkulainen arkkitehti Erik Bryggman, jonka kädenjäljessä on nähtävillä italialaisia ja ruotsalaisia vaikutteita. Sisätilat puolestaan ovat pitkälti Axel Haartmanin omaa käsialaa. Casa Haartmanin vähäeleinen julkisivu, värikkäästi koristellut sisätilat sekä mittava taidekokoelma muodostavat yllättävän kokonaisuuden. Haartmanien mielestä heidän kotinsa oli yksi Axelin kauneimmista taideteoksista.

Museokortilla vierailet hurmaavassa Casa Haartmanissa ja kymmenissä muissa taiteilijakodeissa ympäri Suomen. Kuvat: Linus Lindholm, Heikki Räisänen / Casa Haartman.

Äänestä suosikkiasi ja voita Museokortti!

Onko Casa Haartman sinun mielestäsi hurmaavin taiteilijakoti? Käy antamassa äänesi erikoispalkinnon yleisöäänestyksessä 19.5. mennessä ja voit voittaa kaksi Museokorttia!

Äänestä suosikkiasi

Museokortin erikoispalkinnon ehdokaskaarti koostuu tänä vuonna kuudesta taiteilijakodista, jotka esittelevät eri aikakausien taiteilijaelämää eri puolilta maata:

Lue lisää ehdokkaista ja Museokortin erikoispalkinnosta: