27.6.2022

Historiallista kartanoarkea – Håkansbölen kartano houkuttelee näyttelyillä ja tapahtumilla

Tänä kesänä Håkansbölen kartanolla seikkailevat Mauri Kunnaksen kirjoista tutut koirahahmot. Kuva: Stella Karlsson / Vantaan kaupunginmuseo

Vantaan Hakunilassa sijaitseva Håkansbölen kartano on uusi Museokortti-kohde. Jugendkartanon pihapiiristä tuli museoinnin myötä kaikille avoin vapaa-ajanviettopaikka. Håkansbölen kartano on avoinna kesäviikonloppuisin. Juttu on julkaistu vuoden toisessa MUSEO-lehdessä 2/2022.

Kun aurinko paistaa, Håkansbölen kartanon pihapiirissä käy kuhina. Kartanon puisto avautuu vehreänä Hakunilan lähiön kupeessa. Ennen kuin Vantaan kaupunki osti paikan, oli piha yksityiskäytössä ja sen vuonna 1908 valmistunut päärakennus kesäasuntona.

– Puisto haluttiin saada vierailijoiden käyttöön ensimmäisenä, sitten kunnostustyöt jatkuivat piharakennuksiin. Käynnissä olevat päärakennuksen kunnostustyöt valmistuvat vuonna 2026, kertoo Vantaan kaupunginmuseon intendentti Päivi Yli-Karhula.

Aittanäyttely löytyy kartanon pihapiiristä. Kuva: Stella Karlsson / Vantaan kaupunginmuseo

Museohenkilökunta pääsi tutkimaan kartanon aarteita Sanmarkin suvun jäljiltä, joka oli omistanut kartanon vuodesta 1905. He purkivat päärakennuksen ja rakennuttivat tilalle Armas Lindgrenin suunnitteleman kartanon.

“Kaiken kaikkiaan kartanon mukana tuli noin 15 000 esinettä, joita aloitettiin saman tien inventoida.”

Vantaan kaupunginmuseon intendentti Päivi Yli-Karhula

– Lindgren suunnitteli myös sisustuksen. Alkuperäiset kalusteet ovat edelleen tallessa museon kokoelmissa, Yli-Karhula kertoo.

Håkansbölen historiaa voidaan seurata 1500-luvulle saakka. Hevoset ovat olleet osa tilan arkea 1600-luvun isäntävaihdoksen jälkeen ja piharakennuksissa on säilynyt runsaasti hevosiin liittyvää esineistöä.

– Kaiken kaikkiaan kartanon mukana tuli noin 15 000 esinettä, joita aloitettiin saman tien inventoida, Yli-Karhula täsmentää.

Håkansbölen kartanosta on tullut houkutteleva alue. Toukokuussa 2022 alueella aloittaa Lastenkulttuurikeskus Pyykkitupa. Nimensä mukaisesti lasten- ja nuortenohjelmaa tullaan näkemään entisessä pyykkituvassa.

– Meidän tavoitteenamme on olla helposti lähestyttävä paikka. Tähän mennessä tapahtumat ja opastukset ovat houkutelleet ihmisiä hyvin paikalle, Yli-Karhula kertoo.

Tänä kesänä Håkansbölen näyttelyssä seikkailevat Koiramäki-kirjoista tutut Martta, Elsa ja Kille. Kuvassa Vantaan kaupunginmuseon intendentti Päivi Yli-Karhula. Kuva: Stella Karlsson

Tänä kesänä aittanäyttelyn lisäksi kartanolla seikkailevat Mauri Kunnaksen kirjoista tutut koirahahmot, kun Håkansbölen aitassa nähdään Koiramäen kartanolla -näyttely.

– Näyttelyssä pääsee kokeilemaan itse 1800-luvun töitä, kuten pyykinpesua tai leipomista. Leikillä sivistäminen on hauskaa, mutta myös tehokasta: kun jotain pääsee kokeilemaan itse, sen muistaa varmasti loppuelämänsä, Yli-Karhula kertoo.

Vieraile Museokortilla Vantaan kaupungin Håkansbölen kartanossa!

• Vuonna 1908 valmistunut Håkansbölen kartano on ollut Vantaan kaupungin omistuksessa vuodesta 2005 lähtien.
  • Alueen 1500-luvulle ulottuva historia ja tapahtumat houkuttelevat paikalle erityisesti lähiseudun asukkaita.
  • Näyttelyt ovat avoinna kesäviikonloppuisin klo 11–16. Kartanotie 1, Vantaa.

Kuva: Håkansbölen kartano / Vantaan kaupunki

Teksti: Meri Parkkinen
Kuvat: Stella Karlsson
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 02/2022. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.

Tilaa Museo-lehti tästä >