2.6.2022

Hermanni vei mummonsa museokierrokselle: ”Miksei olla aiemmin keksitty kierrellä paikallisia museoita”

Hermanni Hyyryläinen antoi mummollensa lahjaksi Museokortin ja vei tämän museokierrokselle.

Somevaikuttaja Hermanni Hyyryläinen antoi mummollensa Museokortin ja vei tämän kolmeksi päiväksi kiertelemään lähiseudun museoita. Museokierroksella tutustuttiin kotikaupungin Haminan kaupunginmuseon lisäksi Merikeskus Vellamoon sekä Langinkosken keisarilliseen kalastusmajaan Kotkassa.

Haminasta kotoisin oleva somevaikuttaja ja vloggaaja Hermanni Hyyryläinen (@hermanni) lähti testaamaan Museokortin matkavinkit -palvelua ja vei mummonsa kolmen päivän museokierrokselle Haminan ja Kotkan seudulle.

Lähialueen museoihin tutustuminen oli molemmille mieluisa tapa viettää yhteistä aikaa.

– Ihmettelin, miksei olla aiemmin keksitty kierrellä paikallisia museoita, kun olen kyläillyt mummoni luona Haminassa. Museokäynnit ovat helppoa yhteistä tekemistä, ja sitä voi tehdä ympäri vuoden, Hermanni kertoo.

Hermanni ja mummo aloittivat museokierroksensa Haminan kaupunginmuseosta, jossa he tutustuivat kotikaupunkinsa syntyhistoriaan. Näyttely toi yli 80-vuotiaalle mummolle paljon muistoja menneestä.

– Kaikki oli niin siististi esillä ja hyvin selostettu. Oli mukava ja mielenkiintoinen. Ostoskortit, joilla sai kaupasta vielä 50-luvulla tavaraa, palautuivat mieleen elävästi. Olivat unohtuneet, mutta tuli niin elävästi mielen, mummo muisteli museovierailua.

Kahden sukupolven kokemukset kotipaikkakunnan paikallishistoriasta synnyttivät paljon keskustelua ja saivat katsomaan tuttua seutua uusin silmin.

– Tykkäsin erityisesti Haminan kaupunginmuseon näyttelyistä, sillä olen kotoisin Haminasta. Kaupungin historia aukeaa ihan eri tavalla näin lähes kolmekymppisenä kuin lapsena, totesi Hermanni.

"Aiomme ehdottomasti jatkaa museoiden kiertelyä, kun mummollakin on viimein oma Museokortti"

Toisen päivän ohjelmassa oli Merikeskus Vellamo Kotkassa. Vellamoon kuuluvat Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo, Merivartiomuseo ja kesäaikaan yleisölle auki oleva museojäänmurtaja Tarmo. Museo tarjoaa lukuisia merestä, merenkäynnistä ja paikallisesta kulttuurihistoriasta.

Vellamon näyttelyissä on hetkellä merellisten teemojen lisäksi esillä teoksia Ateneumin kokoelmasta. Mummo ei innostunut klassikkomaalauksista, mutta Hermannia ne kiinnostivat.

Rakkaudesta ja hääjuhlista kertova Tahdon -näyttely sen sijaan sai mummon tutkimaan eri vuosikymmenten hääpukuja suurella mielenkiinnolla.

Viimeinen kohde oli Langinkosken keisarillinen kalastusmaja, joka tarjoaa näkymän keisarillisen ajan Suomeen. Kauniissa ympäristössä, kuohuvan kosken varrella sijaitseva kohde on rakennettu Venäjän keisarin kalastusmajaksi 1800-luvun lopulla.

Hermanni ja mummo aikovat jatkaa yhteistä museoharrastustaan myös jatkossa.

– Aiomme ehdottomasti jatkaa museoiden kiertelyä, kun mummollakin on viimein oma Museokortti. Haminan kauppiaantalonmuseo on meidän seuraava kohde, mutta muutkin paikalliset museot täytyy päästä kokemaan.

Museokortti-kohteiden määrä yllätti Hermannin.

– Pelkästään Haminan ja Kotkan väliltä löytyi yhteensä 10 eri kohdetta. Vietän kesäisin aikaa Lappeenrannassa, sillä meidän mökkimme on siellä suunnalla, joten sielläkin on päästävä vielä kiertelemään.

Seuraa Hermannin Instagramista, kuinka museokierros mummon kanssa sujui. Sisällöt löytyvät myös Museokortin Instagram-tilin kohokohdista.

Kokeile reittihakua tästä

Siirry Museokesä 2022 -sivulle ja seuraa vaikuttajien museokesää >