13.5.2022

Museo Leikki kutsuu lapsuuden maailmaan – Samuel, 4, voitti ikimuistoiset supersankarijuhlat uudessa museossa!

Kuvat: Ella Karttunen / Museokortti

4-vuotias Samuel voitti Museokortin syntymäpäiväarvonnasta jännittävät supersankarijuhlat Museo Leikissä kymmenen kaverinsa kanssa. Seurasimme lastenkestejä ja juhlaseurueen tutustumista uuteen museoon ennen sen virallista avajaispäivää.

Museo Leikki on koko perheen elämyksellinen ja leikintäyteinen Museokortti-kohde Espoon Tapiolassa. Leikin laboratorio -päänäyttely koostuu useista eri teemaisista huoneista, joista yhdessä voi leikkiä vanhanajan lelukauppaa ja käyttää ihan oikeaa vanhanajan kassakonetta, toisessa voi vierailla taikametsässä ja ottaa huilia teltassa ja kolmannessa pääsee keittiöleikkeihin kakkukestien parissa.

Nähtävää ja koettavaa on tarjolla lapsille runsaasti, mutta myös aikuiset pääsevät nostalgiselle matkalle lapsuuden ilmiöiden pariin. Näyttelyssä on esillä valtava määrä leluja ja ilmiöitä eri aikakausilta. Vitriineistä voi bongailla oman lapsuudenaikaisia leluja, kuten My Little Pony -figuureita, Barbie-nukkeja, tinasotilaita ja Star Wars -hahmoja.

Museo Leikissä riittää nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Supersankarihumua ennen avajaispäivää

Syntymäpäiväarvonnan voittaja ja juhlavieraat pääsivät juhlatunnelmissa tutustumaan Museo Leikkiin ennen sen virallista avajaispäivää 13. toukokuuta. Päivän aluksi ihan oikea supersankari johdatti juhlavieraat museokierrokselle, jonka aikana tutustuttiin erilaisiin supersankareihin.

Supersankarin kangaskassista sai nostaa aina vuorotellen hauskan esineen, joka toimi vihjeenä seuraavan supersankaritarinan luokse. Vihjeiden johdattamien tarinoiden ohella lapset pääsivät ihmettelemään museon valtavaa leluvalikoimaa, jonka joukosta löytyi vähän väliä tuttuja hahmoja.

– Musta tuo on kaikista kivoin, 3-vuotias Isabelle osoitti Star Warsista tuttua C-3PO nimistä kultaista robottifiguuria.

Supersankari johdatti juhlaväen museokierrokselle supersankaritarinoiden pariin. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

“Mulla on sellainen Rautamiespuku, niin mä haluaisin olla Rautamies!”

Niilo, 4

Seuraavaksi siirryttiin työpajaan, jossa juhlaväki sai askarrella itselleen omat supersankarinaamiot.

– Mulla on sellainen Rautamiespuku, niin mä haluaisin olla Rautamies, 4-vuotias Niilo kertoi ja väritti omaa naamiotansa punaiseksi.

Naamioista tuli värikkäitä ja jokaisen omannäköisiä ja ne puettiin päälle ryhmäkuvaa varten.

– Mä tykkään työmiehistä ja Harry Potterista, 4-vuotias Rauli kertoi omista suosikkisupersankareistaan askarrellessaa naamiota.

Juhlat sisälsivät vapaata leikkiaikaa museossa. Eniten ruuhkaa oli nukkekodiksi rakennetussa tilassa, jossa pystyi leikkimään keittiöleikkejä. Hanasta kuului oikea veden solina ja kananmunat sai hellalle porisemaan kattilaan. Nukkekodin digitaalisesta ikkunasta kurkisti vähän väliä lapsi ja se oli hauskaa lasten mielestä.

Naamiotyöpajassa syntyivät mieluisat supersankarinaamiot. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

“Nyt heitin lelun melkein possun suuhun!”

Samuel, 4

Näyttelytilasta löytyi myös pelillinen seinä, jossa nälkäisten hahmojen suuhun sai heittää pieniä leluja. Nälkäinen possuhahmo oli kaikista korkeimmalla ja 4-vuotias Samuel otti haasteen vastaan heittämällä leluja mahdollisimman korkealle.

– Nyt heitin lelun melkein possun suuhun, 4-vuotias kilpailun voittaja Samuel hihkui samalla kun heitti leluja katon korkeudelle.

Hänen mielestään heittoleikki oli toiseksi paras asia museossa ja kivointa oli ehdottomasti pienet autot, joilla Samuel ja 3-vuotias Varpu kilpailivat isossa näyttelytilassa.

Leikkien jälkeen luvassa oli vielä herkuttelutuokio Museo Leikin yhteydessä toimivan Kahvila Pupusaaren maittavalla juhlamenulla. Tarjolla oli Menninkäisenmetsä-juhlamenu, joka sisälsi jäätelö- ja hodaribuffan, popcornia, keksejä, lihapullasiilin, tuoreita hedelmiä sekä mehua. Herkkuja oli riittävästi ja ne upposivat juhlavieraille hyvin. Pieni juhlaseurue oli juhlan jälkeen väsyneitä, mutta tyytyväisiä.

– Oli kivat juhlat, kiitos! Tullaan uudestaan kesällä ja vieraillaan viereisissä museoissa samalla, Samuelin äiti Outi kommentoi.

Kahvila Pupusaari ja Museo Leikki ovat loistava paikka järjestää perheen pienimmille ikimuistoiset ja toiminnantäyteiset syntymäpäiväjuhlat. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Uusi Museo leikki kutsuu koko perheen leikin ja lapsuuden maailmaan

Valtavan leluvalikoiman joukosta löytyi tuttuja hahmoja. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Aikaisemmin Suomen Lelumuseo Hevosenkenkänä tunnettu museo on käynyt läpi suuren uudistuksen ja muuttanut uusiin valoisiin tiloihin aivan näyttelykeskus WeeGeen naapuriin. Museo Leikin lisäksi samassa rakennuksessa toimii myös Suomen kello- ja korumuseo Kruunu sekä Kahvila & Putiikki Pupusaari Tapiola.

Museo Leikin näyttelyissä hypätään suomalaisen lapsuuden pariin erilaisten teemojen kautta. Päänäyttelyn ja vaihtuvan näyttelyn lisäksi museossa nähdään säännöllisesti pienempiä pop-up-näyttelyitä.

Leikin laboratorio -päänäyttelyn lisäksi keväällä 2022 päästään kokemaan Ruutuhyppy -vaihtuva näyttely, joka kertoo leikin ja digitaalisen pelaamisen samankaltaisuuksista. Toiminnallisessa näyttelyssä pohditaan, voidaanko pelaaminen nähdä digitaalisena leikkinä ja onko leikkisän somesisällön luominen itse asiassa leikkiä. Kahvila Pupusaari ja Museo Leikki ovat loistava paikka järjestää perheen pienimmille ikimuistoiset ja toiminnantäyteiset syntymäpäiväjuhlat.

Museo Leikki sijaitsee Espoon Tapiolassa. Tutustu museon näyttelyihin:

Osta Museokortti

Museokortti on vuoden mittainen kulttuurimatka lähes 340 museoon ympäri Suomen. Vuoden voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistä.