9.5.2021

Mikko Kuustonen: "Taide ja kulttuuri merkitsevät olemassa olemisen ydintä"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Mikko Kuustoselle kulttuuri merkitsee paljon. Se rakentaa resilienssiä, auttaa etsimään uusia näkökulmia ja oppimaan uutta.

Muusikko ja kulttuurin sekatyöläinen Mikko Kuustonen pitää kulttuurin vaikutuksia mielen hyvinvoinnille tärkeänä.

– Mulle taide ja kulttuuri merkitsevät olemassa olemisen ydintä. Se rakentaa resilienssiä, auttaa etsimään uusia näkökulmia ja auttaa kohtaamaan ihmisiä ja oppimaan uutta. Se on kuin hengittämistä.

Kuustonen on Museokortin omistaja ja kertoo vierailevansa museoissa spontaanisti.

– Museot merkitsevät mulle vähän samaa kuin puistot. Mä satun asumaan Helsingin keskustassa ja olen yrittänyt opetella varsinkin Museokortin myötä sitä, että museoihin voi vain piipahtaa. Samassa museossa voi käydä viikoittain ja löytää aina sieltä jotain uutta. Itseasiassa siitä juuri löytyy joku sellainen juju, joka pistää prosessit liikkeelle. Joten piipahdelkaa!

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.