9.5.2021

Tuomas Enbuske: "Museoiden kiinniolo on ollut yksi hankalammista asioista korona-aikana"

Museokortti ja MIELI ry kysyivät tunnetuilta suomalaisilta, mitä taide, kulttuuri ja museot heille merkitsevät. Tuomas Enbuske tunnustautuu olevansa suuri taiteen keräilijä. Museoiden kiinniolo korona-aikana on tuntunut vaikealta.

Toimittaja ja juontaja Tuomas Enbuske tunnustaa olevansa intohimoinen taiteen ja designin keräilijä.

– Sitä mä oon tehnyt ihan nuoresta saakka. Täältä löytyy kaikenlaista mun omasta kotikokoelmasta: Tàpiesta, Rauno Mäkilää, Nubbenia, Jani Leinosta, Le Corbusieriä ja täällä on Maurizio Cattelanin työ Comedian.

Kulttuuriharrastusten puute poikkeusaikoina on ottanut välillä koville.

– Mulle tää koko museoiden kiinniolo on ollut hankalaa aikaa ja yksi hankalammista asioista korona-aikana.

Enbuske kertoo museokäyntien kuuluvan normaalisti niin arkeen, kuin lomaan.

– Käytän Museokorttia erittäin paljon ja kun matkustan ulkomailla, menen yleensä aina ensimmäisenä taidemuseoon. Taide oli aikaisemmin mun irrationaalinen piste ja sitä yhä edelleenkin, mutta mitä enemmän taiteeseen tutustuu sen enemmän se uusia maailmoja avaa ja yhdistelee asioita ja kun taiteessa pääsee yhdistelemään asioita niin loppujen lopuksi tekee myös isoja oivalluksia Museokortti on mulle erittäin merkityksellinen väline tähän.

Vuonna 2021 järjestetty Museokortin ja MIELI ry:n Hyvinvointia kulttuurista -kampanja muistutti meitä kaikkia kulttuurin vaikutuksista mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111

Tarvitsetko tukea tai apua? Kri­isi­pu­he­lin tarjoaa kes­kus­te­lua­pua nu­me­ros­sa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.