2.3.2021

Etsi tekemistä talvilomille – listasimme turvalliset museovierailut lähelläsi!

Talvilomaviikoilla voi poiketa väljissä museoissa tai kotisohvalta verkkonäyttelyissä. Katso tärpit avoinna oleviin museoihin ja etsi lähelläsi olevat kohteet.

Avoinna olevissa museokohteissa huolehditaan tarkkaavaisesti turvallisuusjärjestelyistä turvallisten museokäyntien takaamiseksi. Kävijämääriä on rajoitettu, jotta turvavälien pitäminen onnistua. Siivousta on myös tehostettu.

Muistathan museovierailijana käyttää maskia, pitää turvavälit sekä huolehtia hyvästä käsi- ja yksimishygienista.

Suomen valokuvataiteen museo K1 on avoinna ja sen Vivian Maier -näyttely on avoinna yleisölle. Kuva: Vivian Maier, New York 1953. © Estate of Vivian Maier, Courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, NY.

HELSINKI

Avoinna olevat museot, poikkeusjärjestelyt ja ennakkovaraaminen:

• Suomen valokuvataiteen museo K1: Näyttelytilaan päästetään kerrallaan rajoitettu määrä asiakkaita. Museon aukioloajat ovat poikkeuksellisen laajat: näyttelyt ovat avoinna arkisin klo 11–20 ja viikonloppuisin klo 11–18.

Muumimuseon perusnäyttelyssä esitellään kaikki kaksitoista Tove Janssonin kirjoittamaa ja kuvittamaa muumikirjaa alkuperäisten kuvitusten ja graafikko Tuulikki Pietilän kolmiulotteisten kuvaelmien kera. Kuva: Tove Janssonin kansikuvapiirros kirjaan Moumine le Troll (Taikurin hattu) 1968, det. Muumimuseo, Tampereen taidemuseon Muumilaakson kokoelma. © Moomin Characters TM

TAMPERE

Avoinna olevat museot ja ennakkovaraaminen:

• Muumimuseo:Rajoitettu kävijämäärä. Varmistat pääsysi varaamalla ajan ennakkoon numerosta 040 518 2878, ti-pe klo 9-17.
  • Tampereen taidemuseo: Rajoitettu kävijämäärä. Välttääksesi jonot varaa aika museovierailullesi numerosta 041 730 3104, ti-pe klo 10-16.
  • Hiekan taidemuseo: Museoon pääsee vain varaamalla käynnin etukäteen, puh. 045 263 0028, ti–to klo 10–13

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kevään 2021 näyttely esittelee Heinon taidesäätiön kokoelmasta sekä naistaiteilijoiden teoksia että miestaiteilijoiden naisaiheita. Kuva: Emilia Ukkonen, Nimetön, 2008, c-print. Heinon taidesäätiön kokoelma.

MUSEOT TAMPEREEN LÄHISTÖLLÄ:

Turun taidemuseon vuoden avaa Sigrid Schaumanin (1877–1979) lähes 60 vuoden mittaista uraa esittelevä näyttely, jonka keskiössä nähdään yhä intensiivisemmäksi käyvää kolorismia ja aina näynomaisemmaksi muuttuvaa ilmaisua. Kuva: Villa Aurelia, 1953. Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.

TURKU

Avoinna olevat museot ja ennakkovaraaminen:

MUSEOT TURUN LÄHISTÖLLÄ:

KUOPIO

Avoinna olevat museot:

Keski-Suomen museon Arktisia unelmia -näyttely avaa kiinnostavia näkymiä Lappiin ja sinne aikoinaan tehtyyn korkealuokkaiseen matkailurakentamiseen.

JYVÄSKYLÄ

Avoinna olevat museot:

Ivalolainen harrastajavalokuvaaja Jorma Hevonkoski on kuvannut Suomen ja Norjan Lappia reilun 10 vuoden ajan. Saamelaismuseo Siidan Arktinen valo -näyttelyssä nähdään Hevonkosken tuotantoa.

LAPPI

Avoinna olevat museot ja ennakkovaraukset:

Inari

Kemi

Kittilä

Rovaniemen taidemuseo Korundin Elämä on outo paikka -näyttelyn teokset edustavat Esa Meltausken uusinta tuotantoa. Erilaiset visuaaliset hahmot, todelliset ja mielenmaisemat ovat olleet viime vuosina isokokoisten vesivärimaalausten aiheina.

Rovaniemi

Salla

Sodankylä

Tornio

Hannu Hautalan luontokuvakeskuksen Teno-näyttely koostuu Tenojoen vuodenajoista.

KAINUU JA KUUSAMO

Kajaani