24.1.2021

Digimuseo tarjoaa virtuaalikierroksen Presidentinlinnassa – kierrä kaikki kiehtovat kohteet!

Digimuseo tuo museot kotiin. Istahda sohvalle ja koe erikoisnäyttelyt, joissa tutustut kolmeen Museokortti-kohteeseen, John Nurmisen Säätiön merellisiin kokoelmiin sekä uutuutena myös Presidentinlinnaan. Astu sisään virtuaalikohteisiin!

Suomen museoliiton ja John Nurmisen Säätiön Digimuseo.fi -palvelussa pääset museoon ajasta ja paikasta riippumatta. Näyttelyt ovat koettavissa tietokoneella, puhelimella sekä tabletilla.

Digimuseo.fi-palvelussa on nähtävillä viisi erikoisnäyttelyä. Kolme näyttelyistä on Vuoden museo 2020 -tunnustuspalkinnon finalistimuseoiden Apteekkimuseon & Qwenselin talon, Suomen maatalousmuseo Sarkan ja Helinä Rautavaaran museon tarjoamia. Lisäksi esillä on John Nurmisen Säätiön kokoelman helmet sekä kierros Presidentinlinnaan.

Tutustu Presidentinlinnaan virtuaalikierroksella

Alun perin Presidentinlinna rakennettiin kauppias ja laivanvarustaja J.H. Heidenstrauchin asuintaloksi sekä liike- ja varastotiloiksi.

Presidentinlinna sisustuksineen kuvaa nykymuodossaan hyvin historiansa tyylisuuntauksia, joista näkyvimpänä on pietarilais-empiirinen tyyli.

Kiehtovalla 360°-kierroksella Presidentinlinnassa kuljet läpi Esplanadin pääsisäänkäynnin toiseen kerrokseen juhlallisiin saleihin.

Miltä näyttävät Peilisali, Goottilainen sali, Keltainen sali ja Valtiosali? Kolmannessa kerroksessa pääset Atriumin parvelle ja kolmannen kerroksen salonkiin.

Astu sisään Presidentinlinnaan ja ota selvää, mitä kaikkea linnasta paljastuu.

Astu ajassa menneeseen ja vieraile Apteekkimuseossa ja Qwenselin talossa

Qwenselin talon Turun vanhin säilynyt puutalo. Turun palolta 1827 säästynyt rakennus kätkee sisäänsä tyylikkäästi 1700-luvun tapaan sisustettuja huoneita.

Turun Apteekkimuseo esittelee suomalaisten apteekkien historiaa 1700- ja 1800-luvuilla ja johdattaa lääkehoidon historiaan. Tuohon aikaan apteekkien henkilökunta valmisti itse kaikki lääkkeet.

Tutustu Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon 360° -näkymin. Voit valita sinua kiinnostavan sisällön valikosta, liikkua nuolien avulla, siirtyä pyyhkäisemällä ruutua tai valitsemalla haluamasi huoneen pohjakartasta.

Koe Helinä Rautavaaran virtuaalimuseo

Helinä Rautavaaran museon näyttely on toteutettu AR-tekniikkaa hyödyntäen. Virtuaalitilaan tuotu näyttely ei ole missään muualla koettavissa. Näyttelykierto alkaa vasemmalta ja jatkuu myötäpäivään. Pääset liikkumaan näyttelyssä näpäyttämällä lattiaa, pyyhkäisemällä ruutua tai käyttämällä tietokoneesi hiirtä.

Helinä Rautavaaran museo esittelee maailmankulttuureita. Museo on nimetty peruskokoelman lahjoittaneen värikkään maailmanmatkaajan Helinä Rautavaaran (1928–1998) mukaan.

Vieraile 360°-näkymin maatalousmuseossa

Virtuaalinäyttely vie Loimaalle Suomen maatalousmuseo Sarkaan ja Ennen koneita -näyttelyyn.

Näyttely perustuu Viikin maatalousmuseon kokoelmaan ja esittelee omavaraisen kotitalouden työt ja toimet ennen koneistumista.

Näyttelyssä tutustutaan viljelyyn, karjan hoitoon, ruuan valmistukseen ja säilytykseen sekä käsitöihin. Maamme kulttuurinen moninaisuus tulee esiin eri puolilta Suomea kerättyjen esineiden kautta.

Virtuaalinäyttely esittelee John Nurmisen Säätiön helmet

Digimuseon viidennessä virtuaalinäyttelyssä tutustut John Nurmisen Säätiön toimintaan ja kokoelmiin. Säätiön missiona on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville toteuttamalla Itämeren suojelutoimia sekä varmistamalla, että meren tarinat välittyvät eteenpäin jälkipolville.

Virtuaalinäyttelyssä voit tutustua John Nurmisen Säätiön historiaan vanhojen laivojen tarinoiden kautta. Toinen huone esittelee säätiön Pohjolan karttojen parhaimmistoa 1400-luvulta lähtien. Lisäksi näyttelyssä esitellään säätiön Muistojen meri -hanketta, johon jokainen voi tulla mukaan ja jättää oman muistonsa Itämerestä.

Vieraile erikoisnäyttelyissä oppaan johdolla

Digimuseo tarjoaa myös maksullisia opastettuja kierroksia erikoisnäyttelyihin. Opas tutustuttaa pienryhmän valitun erikoisnäyttelyn teemoihin. Kysy ja keskustele oppaan kanssa vaikka kotisohvaltasi!

Lue lisää opastuksista >