20.11.2020

Turku, taiteen ystävän tyyssija – tämä museokierros on kulttuurinnälkäisten koettava!

Turun taidemuseon Pari sanaa keräämisestä -näyttely kerää yhteen seitsemisenkymmentä teosta kokoelman eri aikakausia ja painopisteitä esitellen. Tarkasteltavana on yleisön rakastamia klassikoita ja teoskokonaisuuksia mm. Akseli Gallen-Kallelalta ja Helene Schjerfbeckiltä, mutta mukaan mahtuu myös monia harvemmin nähtyjä teoksia. Vas. kuva: Patrick Selin / Turun taidemuseo. Teos oikealla: Helene Schjerfbeck, Omakuva, 1915.

Unelmien kulttuuripäivä Turussa odottaa – klassikkoja, nykytaidetta ja musiikkia! Tutustu Turun monipuolisiin taidemuseoihin ja uppoudu taiteen kiehtovaan maailmaan. Tämä museokierros ruokkii nälkäisimmätkin kulttuurin ystävät. Lisää matkavinkkejä kotimaahan löydät Museokortin uudesta matkailupalvelusta.

Museokierroksella Turussa koet taidetta moneen makuun. Kierros alkaa Wäinö Aaltosen museo WAM:ista, joka johdattaa museon kiinnostavien kokoelmien pariin. Turun kaupungin taidemuseona WAM esittelee paikallista taidetta ja tuo esille kaupungin taidekokoelman teoksia. WAMx -näyttelyiden painopisteenä on puolestaan nykytaide, ja ohjelmistossa vuorottelevat kansainväliset taiteilijat sekä kiinnostavat nousevat tekijät kotimaasta.

WAM:in syksyn uutuutena on saksalais-italialaisen Rosa Barban soolonäyttely Touched By The Same Breath Of Air. Näyttelyssä on esillä filmi- ja videoinstallaatioita, veistoksia sekä teoksiin liittyviä tekstejä koko hänen uransa varrelta. Keskiössä on WAMin veistossalin täyttävä installaatio Blind Volumes.

Katso kaikki WAM:in näyttelyt >

Rosa Barban ensimmäinen soolonäyttely Suomessa on esillä WAM:ssa tammikuuhun asti.

Museokierroksella seuraavana olevan Aboa Vetus & Ars Nova -museon nimi on latinaa ja viittaa vanhaan Turkuun ja uuteen taiteeseen. Arkeologian ja nykytaiteen museo on kiehtova kokonaisuus, jota ei kannata jättää väliin. Aboa Vetuksen alueella sijaitsee kuuden keskiaikaisen kivitalon rauniot, joiden välissä kulkee Luostarin jokikatu. Museon taidenäyttelyt puolestaan nostavat esiin ajankohtaisia nykytaiteilijoita ja näkökulmia erilaisiin ilmiöihin.

Vuoden nuori taiteilija 2020: Aapo Huhta -palkintonäyttely avautuu Abos Vetus & Ars Novassa 27. marraskuuta. Aapo Huhdan työskentely pohjautuu dokumentaarisuuteen, mutta valokuvateoksiin yhdistyy myös omakohtaisia havaintoja ja kertomuksia.

Katso kaikki Aboa Vetus & Ars Novan näyttelyt >

Vuoden nuoren taiteilijan Aapo Huhdan palkintonäyttely nähtävillä Aboa Vetus & Arvs Novassa 27. marraskuuta alkaen. Kuva: Aapo Huhta

Monipuolinen musiikkimuseo, Sibelius-museo, tuo taidekierrokselle myös musiikkia kansallissäveltäjältämme. Museon kokoelmiin kuuluu yli 2000 soitinta eri puolilta maailmaa. Jean Sibeliuksen elämäntyöhön pääsee tutustumaan omassa näyttelytilassa, mutta museon laajasta arkistosta löytyy Sibeliuksen lisäksi muidenkin säveltäjien käsikirjoituksia ja muuta materiaalia.

Sibelius-museossa on nähtävillä vuoden loppuun asti arkkitehti Eric Adlercreutzin luonnoksia ja piirustuksia seitsemän vuosikymmenen ajalta näyttelyssä Arkkitehdin kynä kohtaa paperin. Näyttely kertoo arkkitehdin työn eri vaiheista sekä Adlercreutzin intohimoisesta suhtautumisesta piirtämiseen.

Katso kaikki Sibelius-museon näyttelyt >

Sibelius-museo herää eloon joka toinen viikko torstaisin, kun konserttisalissa kuullaan elävää musiikkia.

Sukella klassikoista aina uusimpaan nykytaiteeseen Turun taidemuseossa, jonka kansallisromanttinen graniittilinna on nähtävyys jo itsessään. Museon taidemuseon yli sadan vuoden ajan keräämän kokoelman painopisteinä on sekä kotimainen että pohjoismainen kuvataide. Kokoelma on tunnettu erityisesti Suomen kultakauden taiteesta, surrealismista ja pop-taiteesta.

Turun taidemuseon syyskaudella nautitaan muotoilija ja keraamikko Birger Kaipiaisen (1915–1988) sadunhohtoisesta tuotannosta Birger Kaipiainen -näyttelyssä. Suomen arvostetuimpiin ja kansainvälisesti menestyneimpiin keramiikkataiteilijoihin kuuluvan Kaipiaisen laaja näyttely antaa erinomaisen kuvan hänen taiteensa kehityskulusta aina 1940-luvulta uran viimeisiin vuosiin 1980-luvulle.

Katso kaikki Turun taidemuseon näyttelyt >

Turun taidemuseon Birger Kaipiainen -näyttelyn pääosa esilläolevista, noin 70:stä reliefeistä, veistoksista, koristelautasista ja -vadeista kuuluu kauppaneuvos Kyösti Kakkosen kokoelmaan. Kuvat: Rauno Träskelin

Katso Turun museokierros kartalla >

Museokortin uudessa matkailupalvelussa voi tutustua valmiiksi suunniteltuihin kulttuurikierroksiin tai suunnitella omia matkareittejä. Tarjolla on päiväretkiä kaupungeissa, minilomia viikonloppuihin sekä ideoita pidemmille kulttuurilomille kotimaassa. Valikoimasta löytyy seikkailu lumoavassa Lapissa, matka muotoilun jäljillä Järvi-Suomessa, kulttuurielämyksiä Saimaan rannoilla sekä yli 20 muuta kierrosta kauniissa kotimaassa.

Katso matkavinkit