13.8.2020

Ystävykset innostuivat Museohaasteesta: ”Haaste virkistää ja saa ajatukset taatusti irti arjesta”

Museohaasteen heinäkuun Museokortti-palkinnon voittajat, ystävykset Kellokoskelta, viettävät yhdessä paljon aikaa kulttuurin parissa ja päättivät ottaa hauskan haasteen vastaan. Suoritettuja haastetehtäviä on kertynyt jo 27, ja tavoitteena suorittaa kaikki 50. Osallistu sinäkin Museohaasteeseen, vietä laatuaikaa läheisten kanssa ja voita Museokortti!

Museohaasteessa museovierailut saavat uusia näkökulmia, kun museoita kierretään 50 haastetehtävän innoittamana. Museoista etsitään lapsuudesta tuttuja esineitä, vertaillaan kahden eri taiteilijan maalaustekniikoita ja pukeudutaan museovierailulle näyttelyn teeman tyylisesti. Listan kaikista haastetehtävistä löydät täältä >

Osallistumalla Museohaasteeseen kuvakilpailuun voit myös voittaa Museokortin. Kisaan osallistuneiden kesken palkitsemme yhden haastekuvan Museokortilla joka kuukausi vuoden loppuun asti. Jaa somessa kuva suorittamastasi Museohaasteen tehtävästä ja liitä mukaan tunnisteet #museohaaste, #museokortti ja @museokortti. Lue lisää kilpailusta >

Ystävykset Johanna Pilsari (kuvassa vas.), Anna Hyppönen, Hanna Eronen ja Tiina Linne suorittavat Museohaastetta yhdessä. Kuvassa he ovat Lottamuseossa kahvilla.

Viihdyttävien haastetehtävien parissa pääsee pitämään hauskaa ystävien ja läheisten kanssa. Museohaasteeseen kannattaakin lähteä mukaan yhdessä ystävien kanssa, jolloin jää paljon yhteisiä museomuistoja. Näin tekivät ystävykset Hanna Eronen, Anna Hyppönen, Tiina Linne ja Johanna Pilsari ja perustivat yhteisen Instagram-tilin, johon ikuistetaan yhteiset museokäynnit ja Museohaasteen tehtävät.

– Vietämme yhdessä paljon aikaa kulttuurin ja ulkoilun merkeissä. Viime vuonna osallistuimme Museoseikkailuun ja nyt olemme jatkaneet Museohaasteen parissa. Se on meistä hauskaa ja tuo twistiä elämään sekä museoissa käymiseen, Pilsari kertoo.

Museohaasteen heinäkuun voittokuvaksi valikoitui ystävysten Sara Hildénin taidemuseon Still Still Life -näyttelyssä otettu kuva, jossa arvioidaan ilmeellä näyttelyn Picasso-teosta haastetehtävän 11 innoittamana.

– Picasson taide on mielenkiintoista, mutta aavistuksen hankalaa tulkita. Siitäpä ajatus haasteeseen sitten lähti.

Vuoden alussa Eronen, Hyppönen, Linne ja Pilsari aloittivat innokkaasti suorittamaan haasteita ja pian kasassa olikin jo reilu parikymmentä suoritettua haastetta. Koronakeväänä museokäyntien sijaan ystävykset vierailivat museoiden virtuaalikierroksilla ja osallistuivat #karanteenitaidetta-haasteeseen luomalla oman taideversiointinsa Edelfeltin maalauksesta.

– Olemme suorittaneet 27 haastetta ja tavoitteena on suorittaa koko haaste. Kiireisen arjen keskellä museohaasteiden suorittaminen on meidän neljän ikioma juttu; se piristää, virkistää ja saa ajatukset taatusti irti arjesta.

Seuraavaksi ystävyksillä on suunnitelmissa lähteä etsimään museosta eläintä, joka muistuttaa omaa luonnetta, kuten haastetehtävä 36 ohjeistaa. Heidän Museohaastettaan pääsee seuraamaan Instagramissa @carlannaistenmuseoseikk ja Facebookissa Carlan naisten museoseikkailu.

Lähde mukaan Museohaasteeseen >