22.5.2020

Tarja Halonen suosittelee tutustumaan Ateneumin Natalia Goncharovan näyttelyn video-opastukseen. Vas. kuva: Lasse Keltto. Oik. kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Presidentti Halonen antaa kulttuurivinkkejä karanteeniin ja tulevaan museokesään – nämä on koettava!

Suurin osa museoista avaa kesäkuun alussa jälleen ovensa. Tutustu museoiden ystävänä tunnetun presidentti Tarja Halosen kesän näyttelysuosituksiin. Hän vinkkaa myös tekemistä karanteeniin. Juttu on julkaistu uusimmassa Museo-lehdessä.

Vielä toistaiseksi museoiden ovella on suljettu-kyltti ja ihmisten toivotaan pysyvän kotonaan. Museoista voi silti nauttia tälläkin hetkellä.

Olen Kansallisgallerian hallituksen puheenjohtaja, joten nostan esiin itsekkäästi omaa väkeä. On siihen toinenkin syy. Vaikka sekä Ateneum, Kiasma että Sinebrychoffin taidemuseo tekivät viime vuonna ennätyksiä kävijämäärissä, liian monelle ihmiselle ne ovat edelleen jotain niin itsestään selvää, ettei “tule lähdetyksi”.

Tavataan netissä. Museoihin pääset vierailemaan niiden verkkosivuilla – niihin ei ole ikärajoituksia. Odotan ilolla sitä, että koronatilanteen lieventyessä pääsemme tutustumaan näihin hienoihin kohteisiin myös paikan päällä. Onneksi kansallisaarteemme pysyvät paikoillaan.

Natalia Goncharovan näyttely Ateneumissa. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Ateneum – peruskurssi suomalaiseen taiteeseen

Ennen koronaviruksen aiheuttamaa sulkemismääräystä museon vuosi alkoi upealla venäläisen Natalia Goncharovan näyttelyllä. Suosio oli alusta alkaen suuri. Ehdin käydä näyttelyssä pari kertaa, sillä sitä ei yhdellä haukkaisulla sulata. Näyttelyn kuraattori Timo Huuskon puolen tunnin mittainen video-opastus näyttelyyn löytyy Ateneumin verkkosivuilta.

Kiasma – yllättää varmasti

Kiasman Hullu rakkaus -näyttely esittelee taiteenkeräilijä Seppo Fräntin kokoelmaan. Kuvassa taiteilija Jussi Gomanin teos One For One. Kuva: Kansallisgalleria / Kirsi Halkola.

Kiasmassa on esillä heinäkuun loppuun asti näyttely Sääennuste tulevaisuudelle, jossa saa ekologis-taiteellisen katsauksen maailmamme tilaan. Näyttely on hyvä yhteenveto viime vuoden Venetsian Biennalen pohjoismaisesta osiosta.

Taiteenkeräilijät ovat olleet läpi historian taidemuseoiden tukijoita. Seppo Fräntin Kiasmalle lahjoittaman kokoelma Hullu rakkaus, ehti saada jo ennen avaamistaan tiedotusvälineiden huomion. Kiirehdi paikalle, kun museon ovet avautuvat.

Helsinki, Kiasma
Hullu rakkaus 27.03.2020–10.01.2021
Sääennuste tulevaisuudelle 31.01.2020–26.07.2020

Sinebrychoffin taidemuseo – salattu helmi

Sinebrychoffin taidemuseo oli pitkään vain harvojen taiteenystävien lempipaikka. Nyt se on noussut kuin salaa suureen suosioon. Se on romanttinen aikamatka vaihtuvine näyttelyineen. Museossa viihtyvät lapsetkin – mutta vaativat vanhempiensa silmälläpitoa.

Ruumis ja henki vaativat osansa. Kaikissa edellä mainitsemissani museoissa on erinomaiset kahvilat. Kun karanteeni loppuu, annetaan molemmille elvytystä taiteen parissa täysin rinnoin.

Helsinki, Sinebrychoffin taidemuseo
Uhattu elämä 23.5.−23.8.2020

Uhattu elämä -näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 23.8. asti. Nils Jakob Olsson Blommér (1816–1853): Lehtiä, harjoitelma. Kuva: Kansallisgalleria / Kirsi Halkola

Karanteenitaidetta kaikille

Jos haluat olla itse aktiivinen, voit osallistua Museokortin hulvattomaan #karanteenitaidetta -haasteeseen. Voit seurata ihmisten luomia teoksia ja ottaa osaa itsekin kisaan Museokortin @Karanteenitaidetta -nimisellä Instagram-tilillä.

Idea lähti liikkeelle Hollannista. Anneleos Officierin Instagram-tilillä on jo yli satatuhatta seuraajaa. Inspiraatiota voi hakea @tussenkunstenqurantaine -Instagram-tililtä.

Vasemmalla Virpi Rannikon kuvaamaa karanteenitaidetta. Oikealla versiointiin inspiroinut alkuperäinen teos: Albert Edelfelt: Kristus ja Mataleena, 1890.

Tee matka kotiseutumuseoon

Kesän koittaessa käypä oman kotikuntasi tai kesämökkipaikkakuntasi paikallismuseossa. Ne ovat sopivan kokoisia myös lapsille ja lastenlapsille aikamatkaksi suvun menneisyyteen. Kiinnostava kohde Uudellamaalla on esimerkiksi Sammatissa sijaitseva Johannes Lohilammen museo. Se on varakkaan ja valistuneen maanviljelijän kotimuseo. Museossa on esillä myös Elias Lönnrotille kuuluneita esineitä.

Sammatti, Johannes Lohilammen museo, avoinna kesäisin
Juttu on alunperin julkaistu Museo-lehden numerossa 02/2020. Tilaa Suomen ainoa museoalan aikakauslehti kätevästi verkkolomakkeella.

Museo-lehden tarjous museokorttilaisille: Tilaa Museo-lehti ja Museokortin omistajana saat kaupan päälle Museo-lehden digitaalisen lukuoikeuden sekä arkiston (sisältää aiemmin ilmestyneet Museo-lehdet numerosta 2/2017 alkaen). Museokortti-edun saat syöttämällä tarjouskoodin MK2020 tilauslomakkeelle. Lue lisää tarjouksesta >

Tilaa Museo-lehti tästä!