18.5.2020

Uudenlaisia museoelämyksiä mahdollistava Digimuseo.fi on avattu – lähde oppaan tai kaverin kanssa digimuseoon!

Uusi Digimuseo.fi -palvelu tuo museot koteihin. Kuva: Ella Karttunen

Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. julkistettu uusi Digimuseo.fi -palvelu tuo museot koteihin. Luvassa erikoisnäyttelyitä ja kierroksia oppaan kanssa digitaalisessa ympäristössä. Pian voit lähteä Digimuseoon myös yhdessä ystävän kanssa.

Suomen museoliiton ja John Nurmisen Säätiön julkaisemassa uudessa Digimuseo.fi -verkkopalvelussa on mahdollista mennä museoon ajasta ja paikasta riippumatta. Museokäynnit ovat nyt vain muutaman klikkauksen päässä.

Digimuseot.fi -palvelussa voit tutustua erikoisnäyttelyihin, lähteä oppaan kanssa kierrokselle sekä sopia virtuaalitapaamisen kaverin kanssa.

Digimuseot.fi -palvelun tavoitteena on tuoda museoiden sisällöt kuluttajien saataville uudella ja innostavalla tavalla digitaalisessa toimintaympäristössä.

– Toivon, että ihmiset innostuvat ja löytävät Digimuseo.fi -palvelun ja siitä tulee tunnettu kanava digitaaliseen museotarjontaan. Toivon myös, että sisältöjä tekevät museot lähtevät mukaan yhtä innokkaasti kuin Museokortti-järjestelmään lähtiessään, Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä kertoo.

Palvelun tarkoituksena on kehittää ja edistää kulttuuriperinnön digitaalista tallentamista ja saatavuutta. Digimuseon myötä museoihin meneminen mahdollistuu mistä ja milloin vain.

Vuoden museo 2020 -finalisti Suomen maatalousmuseo Sarka on valtakunnallinen maatalousalan erikoismuseo, joka esittelee maatalouden monimuotoista historiaa.

Erikoisnäyttelyissä tutustut Vuoden museo 2020 -finalisteihin

Digimuseo.fi-palvelussa on nyt julkistamisen ensimmäisessä vaiheessa nähtävillä neljä erikoisnäyttelyä. Kolme näyttelyistä on Vuoden museo 2020 -tunnustuspalkinnon finalistimuseoiden Apteekkimuseon, Suomen maatalousmuseo Sarkan ja Helinä Rautavaaran museon tarjoamia. Neljäs esillä oleva näyttely on John Nurmisen Säätiön kokoelman helmet.

– Tavoitteena on, että tulevaisuudessa palveluun liittyisi kaikki suomalaiset museot. Tämän vuoden osalta tavoitteena on, että palvelu sisältää 20 museon näyttelyitä, Levä kertoo.

Näyttelyt ovat koettavissa tietokoneella, puhelimella sekä tabletilla. Apteekkimuseon ja Suomen maatalousmuseo Sarkan näyttelyt ovat toteutettu 360° virtuaaliesittelynä, jolloin pääset astumaan sisään 360° -näkymin museoon. Voit valita sinua kiinnostavan sisällön valikosta, liikkua nuolien avulla, siirtyä pyyhkäisemällä ruutua tai valitsemalla haluamasi huoneen pohjakartasta. Näyttelyistä löytyy paljon erilaisia teksti-, ääni-, video- ja musiikkisisältöjä.

Helinä Rautavaaran museon ja John Nurmisen Säätiön näyttelyt ovat puolestaan toteutettu AR-tekniikkaa hyödyntäen. Virtuaalitilaan tuodut näyttelyt eivät ole missään muualla koettavissa. Näyttelykierto alkaa aina vasemmalta ja jatkuu myötäpäivään. Pääset liikkumaan näyttelyssä näpäyttämällä lattiaa, pyyhkäisemällä ruutua tai käyttämällä tietokoneesi hiirtä. AR-tekniikalla toteutetut näyttelyt avautuvat edustavimmin, jos käytössäsi on VR-lasit.

Vieraile erikoisnäyttelyissä >

Maailmankulttuureita esittelevään Helinä Rautavaaran museoon pääsee tutustumaan Digimuseo.fi -palvelussa AR-tekniikkaa hyödyntäen. Näyttelyyn tutustutaan liikkumalla virtuaalitilassa. Kuvassa brasilialaista taistelutanssia capoeira-rodaa Helinä Rautavaaran museossa. Kuva: Kristina Tohmo

Palvelu mahdollistaa ensimmäistä kertaa vuorovaikutuksen virtuaalinäyttelyissä – opas johdattaa läpi näyttelyn

Digimuseo tarjoaa myös opastettuja kierroksia erikoisnäyttelyihin. Opas tutustuttaa virtuaalitilassa pienryhmän valitun erikoisnäyttelyn teemoihin. Kierroksella voi siis keskustella oppaan ja muiden kierroksella olevien kanssa, kuin perinteiselläkin museokäynnillä.

Opastetut kierrokset avataan toukokuun lopussa suurelle yleisölle, jolloin on mahdollista ostaa lippu opastetulle kierrokselle. Ennen sitä palvelu priorisoidaan ryhmille, kuten koululaisille ja hoivakodeille.

Tutustu opastettuihin kierroksiin >

Museoharrastus tuo yhteistä tekemistä ystävien kanssa. Pian digimuseoonkin voi sopia virtuaalitapaamisia kavereiden kanssa. Kuva: Ella Karttunen

Kesäkuussa on mahdollista mennä yhdessä ystävän kanssa Digimuseoon

Museoelämyksissä monelle merkityksellisintä on se, että ne voidaan kokea yhdessä läheisten kanssa ja ne tuovat hauskaa yhteistä tekemistä. Virtuaalinäyttelyitäkään ei pian tarvitse enää kokea yksin tietokoneen ruudulta.

– Kivijalkamuseoissakin yli 80% prosenttia museokävijöistä vierailee museossa jonkun kanssa, ja se on osa museoelämystä. Haluamme mahdollistaa virtuaalitapaamisen ystävän kanssa myös digimuseossa, Levä kertoo.

Digimuseo.fi -palveluun avautuu kesäkuussa mahdollisuus mennä ystävän kanssa yhdessä museokierrokselle ja tutkia 360° virtuaalinäyttelyitä ja AR-näyttelyitä yhdessä. Lippu oikeuttaa tunnin museovierailuun valitussa erikoisnäyttelyssä (max 5 hlöä).

Verkkopalvelu sisältää myös jo aiemmin käyttöönotetut museoiden digitaaliset palvelut: Seinätön museo, Kysy museolta sekä Lokistories.

Tutustu Digimuseo.fi -sivustoon ja vieraile museossa >