17.4.2020

Helppo tapa tukea museoita on jatkaa Museokortin voimassaoloa nyt. Kortin voimassaoloa jatkaessa voit valita, haluatko ajallisen hyvityksen museoiden ollessa kiinni vai jätätkö hyvityksen käyttämättä. Kuvitus: Nina Halmetoja

”Kuinka voin tukea museoita poikkeustilanteessa?” – Voit nyt jatkaa Museokorttisi voimassaoloa huoletta, uusi käyttöaika alkaa vasta museoiden avautuessa

Monet ovat kysyneet, kuinka he voisivat tukea talousvaikeuksissa olevia museoita. Museokortin myyntitulot palautetaan museoille – tuet siis museoita jatkamalla voimassaoloa myös poikkeusaikana. Voit valita, haluatko ajallisen hyvityksen museoiden kiinniolojaksolta.

Museot on suljettu koronavirusepidemian pysäyttämiseksi. Monet ovat kysyneet, kuinka he voisivat tukea talousvaikeuksissa olevia kotimaisia museoita. Helppo tapa tukea museoita on jatkaa Museokortin voimassaoloa nyt.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille seuraavan kerran toukokuun alussa. Voit itse valita, tarvitsetko ajallisen hyvityksen museoiden kiinniolojaksolta. Jos et tarvitse hyvitystä, autat museoita vielä enemmän. Molemmat vaihtoehdot ovat arvokkaita museoille.

Oma Museokortti -asiakassivulla valitset jatkoaikaa ostaessasi kahdesta vaihtoehdosta:

• A) Tuen museoita jatkamalla voimassaoloa nyt. En tarvitse kortilleni ajallista hyvitystä.
  • B) Tuen museoita jatkamalla voimassaoloa nyt. Haluan kortilleni ajallisen hyvityksen museoiden kiinnioloajan mukaisesti.

Valitsemalla vaihtoehdon A) korttisi voimassaoloa jatketaan 12 kk:lla. Osan tästä ajasta museot saattavat olla suljettuina. Jos kortti on jo vanhentunut, uusi 12kk voimassaolo alkaa ostohetkestä.

Valitsemalla vaihtoehdon B) korttisi voimassaoloa jatketaan 12 kk:lla. Lisäksi hyvitämme
kortillesi museoiden kiinnioloajan ylimääräisellä ajanjaksolla. Uusi voimassaoloaika aktivoituu automaattisesti vasta sitten kun museoilla on lupa avautua. Saat voimassaoloajan aktivoitumisesta myös erillisen sähköpostiviestin.

Uuden Museokortin voi myös ostaa huoletta, sillä sen voimassaoloaika alkaa aina vasta ensimmäisestä museokäynnistä. Vuoden mittainen kulttuurimatka on oiva valinta vaikkapa äitienpäivä- tai syntymäpäivälahjaksi. Lupaa läheisellesi yhteistä aikaa ja kulttuurielämyksiä Museokortti-lahjalla ja toteuta museokierrokset korona-ajan jälkeen. Osta Museokortti lahjaksi verkkokaupastamme >

Normaaliolosuhteissa Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella, eli museokohde saa korvauksen jokaisesta Museokortilla maksetusta käynnistä. Toukokuun laskutuskaudella rahojen jakautumisen perusteena käytetään alkuvuoden aikana tehtyjä museokäyntejä.

Museokortti-järjestelmää ylläpitävän FMA Creations Oy:n omistaa museoiden etujärjestö Suomen museoliitto ry. Museoalan ulkopuolisia taloudellisia edunsaajia ei ole.