9.4.2019

Museokortin kolmas miljoonas käyttäjä oli Sofia Antturi vieraillessaan Näyttelykeskus WeeGeessä.

Museokorttia on käytetty jo yli 3 miljoonaa kertaa: ”Museokortin kanssa kaikki ovet ovat avoinna!”

Museokortilla on vierailtu yhteensä yli kolme miljoonaa kertaa lähes 300 museokohteessa. Kävimme onnittelemassa ennätyskäynnin tehnyttä Sofia Antturia. Kolmen miljoonan Museokortti-vierailun raja rikottiin lauantaina 6. huhtikuuta WeeGeessä.

Museokorttilla on yli kolme miljoonaa käyntiä alle nelivuotisen historiansa aikana. Ennätyskäynti tehtiin Näyttelykeskus WeeGeessä Espoossa lauantaina 6. huhtikuuta kello 11.42. Veimme rajan rikkoneelle Sofia Antturille onnittelukukkia Museokortin väreissä ja siirsimme hänen Museokorttinsa voimassaolopäivää vuodella.

– Wau, ihanaa! Enpä tiennytkään, että olisin kolmas miljoonas. Lähdin ihan spontaanisti käymään WeeGeessä, kun halusin tehdä jotain, kertoo Antturi ottaessaan palkinnon vastaan.

Antturi on ollut tyytyväinen Museokorttiin, sillä se on helpottanut kulttuurin harrastamista.

– Museokortin kanssa kaikki ovet ovat avoinna: museoon voi mennä, milloin huvittaa! Tarjonta on niin suuri, kertoo Antturi.

Vuonna 2015 käyttöönotettu Museokortti on tutkitusti muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.

WeeGeessä tehdyllä ennätyskäynnillään Antturi ihastui EMMA – Espoon modernin taiteen museon Alicja Kwaden Trans-For-Men -näyttelyyn.

– Trans-For-Men -näyttely oli suosikkini EMMA:ssa. Peilit olivat tavallaan ympyrässä, ja se tuntui kuin olisi elänyt monessa ulottuvuudessa samaan aikaan. Se oli hieno näyttely!

Alicja Kwade, Trans-For-Men, 2018. Kuva: Ari Karttunen / EMMA.

Trans-For-Men -näyttelyn viisi veistoksellista teosta käy kiinnostavaa vuoropuhelua sekä museon arkkitehtuurin että sitä ympäröivän maiseman kanssa. Palkittu kansainvälisen nykytaiteen nouseva nimi Alicja Kwade esittäytyy ensimmäistä kertaa Suomessa näyttelyllään. Kwade on suunnitellut näyttelynsä varta vasten EMMA:n ainutlaatuista arkkitehtuuria silmällä pitäen.

Museokortin joululahjaksi äidiltään saanut Antturi suunnittelee jo seuraavia museovierailuja. Seuraavaksi häntä kiinnostaa pienemmässä museossa vieraileminen: Antturi aikoo suunnata Taidekoti Kirpilään, jonka töölöläiskodin viehättävässä miljöössä voi tutustua tunnettujen taiteilijoiden teoksiin 1850-luvulta aina 1980-luvulle asti. Kokoelmassa on muun muassa maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja piirustuksia.

– Historialliset ja taidehistorialliset näyttelyt ovat mielestäni todella kiinnostavia, ja myös eri maiden kansallismuseot ovat mielenkiintoisia.

Antturi mainitseekin haluavansa mennä käymään myös Ateneumin taidemuseossa, jonka Suomen taiteen tarina -päänäyttely tarjoaa mahdollisuuden hypätä Suomen taiteen historiaan vuodesta 1809 aina 1970–luvulle asti. Antturia kiinnostaa myös Ateneumin tuoreet näyttelyt. Esillä on muun muassa František Kupka -näyttely, jossa pääsee tutustumaan abstraktin taiteen pioneerin František Kupkan retrospektiivin kautta länsimaisen taiteen historian monivaiheisiin muutoksiin perinteisistä muotokuvista kohti abstraktia ilmaisua. Hänen taidettaan on kuvailtu ”moderniksi värien runoudeksi".

František Kupka: Pintoja väreillä, Suuri alaston (1909–1910). Kuva: Ateneum.

Kansallismuseoista kiinnostuneelle Antturille on tarjolla Suomessa Kansallismuseon museoperheeseen kuuluvat kahdeksan museota ja kaksi linnaa: KansallismuseoSuomen merimuseoSeurasaaren ulkomuseoLanginkoskiTamminiemiHvitträsk, Louhisaari, OlavinlinnaHämeen linna ja Vankila (avautuu 2. toukokuuta 2019).

Museokortilla pääsee kaikkiin Kansallismuseon kohteisiin ja lähes 300 muuhun Museokortti-kohteeseen Ahvenanmaalta Inariin. Museokortteja on valmistettu lähes 240 000, joista käytössä on noin 170 000. Museokortin suosio on jatkanut kasvuaan vuodesta toiseen sen käyttöönotosta lähtien. Suosio on vaikuttanut myönteisesti myös museoiden kävijämääriin, jotka ovat olleet voimakkaassa kasvussa vuodesta 2015 alkaen. Samana vuonna lanseerattiin suomalaismuseoiden yhteislippu, Museokortti. Vuoden ajan voimassa olevan kortin avulla kortin omistaja voi vierailla museoissa niin monta kertaa kuin haluaa.

Avainlukuja Museokortista:

• Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Voimassa 12kk ensimmäisestä museokäynnistä alkaen
  • Lähes 300 museokohdetta Ahvenanmaalta Inariin
  • Hinta 69€, uusiminen voimassaoloaikana 64€
  • 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Taloustutkimus 12/2017)
  • Lähes 240 000 valmistettua Museokorttia, joista voimassa noin 170 000
  • Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1–5) (Lähde: Facebook 4/2019)