18.3.2019

Vietä Minna Canthin ja tasa-arvon päivää museoissa tutustumalla Canthin elämään ja teoksiin

Juhli Minna Canthin ja tasa-arvon päivää kurkkaamalla Kuopion korttelimuseossa olevaan Minna Canthin salonkiin, katsomalla Tampereen Työväenmuseo Werstaassa Minna ja Fredrika -dialoginäytelmä tai käymällä Helsingin Teatterimuseon Canthin juhlavuoden näyttelyssä. Lue kaikki menovinkit ja käy testaamassa ne Museokortin kanssa.

Minna Canthin syntymästä tulee vuonna 2019 kuluneeksi 175 vuotta. 19. maaliskuuta vietettävä Canthin päivä on myös tasa-arvon päivä. Minna Canth (1844–1897) oli merkittävä lehtinainen, kirjailija, liikenainen sekä yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän oli ensimmäisiä naisten oikeuksien puolestapuhujia 1800-luvun lopulla. Canth kyseenalaisti teksteillään yhteiskunnassa vallinneita asenteita ja rakenteita.

Minna Canthin ja tasa-arvon päivää voi juhlistaa ympäri Suomea eri museoissa. Tarjolla on näyttelyitä, opastuksia ja esityksiä Minna Canthin elämästä ja teoksista.

Helsinki

Teatterimuseo /// Kokonainen Canth – Kuohuva keho ja mieli (19.3.2019–5.1.2020)
Teatterimuseon uudessa näyttelyssä pääsee tutustumaan Canthin elämään ja ajatuksiin sekä teoksissa ilmenevään ihmiskuvaan. Kokonainen Canth – Kuohuva keho ja mieli -näyttely tuo uudenlaisen, kehollisuuden näkökulman Canthin ajatuksiin ja hänen tuotantoonsa. Näyttely nostaa esiin aistillisuuden, siveellisyyden, liikunnan ja kehon hyvinvoinnin aihealueita. Näyttely on osa Minna Canthin 175-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Kuopio

Kuopion korttelimuseo /// Minna Canthin salonki (1.1.2018– 30.12.2030)
Kirjailija ja kauppias Canth asui Kuopiossa, ja hänelle kuulunut kalustokokonaisuus lahjoitettiin Kuopion museoon vuonna 1937. Kuopion korttelimuseossa pääsee tutustumaan ”Minnan salonkiin”, joka oli kirjailijan työhuone ja vilkas suomalaisten kulttuurivaikuttajien seuraelämän keskus.

Tiistaina 19. maaliskuuta Minna Canthin ja tasa-arvon päivän kunniaksi on myös vapaa pääsy Kuopion korttelimuseoon. Minna Canthin salongin opastukset järjestetään kello 11, 13 ja 15.

Tampere

Työväenmuseo Werstas /// Minna & Fredrika -dialoginäytelmä (19.3.2019–27.4.2019)

Minna & Fredrika -dialoginäytelmässä merkittävät suomalaiset naiskirjailijat Minna Canth ja Fredrika Runeberg kohtaavat. Osin fiktiivisessä ja osin elämäkerrallisessa näytelmässä naiset tapaavat kuolemansa jälkeen välitilassa. He ovat saaneet some-koulutusta ja tehtävän keksiä ja lähettää katsojille viesti, jolla maailman voi pelastaa nykytilasta. Tietoja etsitään googlettamalla. Syntyy hauskoja väärinkäsityksiä, sillä nykyään eletään hyvin erilaista elämää kuin ennen vanhaan. Luvassa koominen ja liikuttava, jopa karnevalistinen teatterielämys!

Molemmat naiset viettävät juhlavuottaan 2019: Minnan syntymäpäivästä tulee kuluneeksi 175 vuotta ja Fredrikan kuolemasta 140 vuotta.

Postimuseo /// Nukketeatteri Sytkyt: Juhlitaan Minnaa (28.3.2019)
Minna Canthin juhlavuoden kunniaksi Sytkyt-nukketeatterin nukketeatteriesityksessä käsitellään Canthin lapsuutta, elämään ja teoksia lapsen näkökulmasta.

Järvenpää

Ahola /// Minna Canthin päivän draamaopastus (19.3.2019)
Canthin päivän kunniaksi taiteilijakoti Ahola on avoinna yleisölle kello 12–17. Kello 14 Aholassa on draamaopastus, jossa Virginie (Marika Sampio-Utriainen) saapuu Aholaan. Hänellä on kerrottavanaan tarina rakkaudesta. Virginie – Rakkaudesta taiteilijaan -monologi on monipuolinen kuvaus taiteilija Albert Edelfeltin elämästä 1800-luvun lopun Pariisissa. Hän kertoo elämästä Pariisissa, taiteesta ja aikakaudestaan eli ajasta, jolloin naisten ja miesten tasa-arvo ei ollut itsestäänselvyys.

Joensuu

Joensuun taidemuseo Onni /// Suomen taiteen uudistajat ja aikansa radikaalit (19.3.2019)
Minna Canthin ja tasa-arvon päivän opastuksella tutustutaan oman aikansa taiteen uudistajien Helene Schjerfbeckin, Venny Soldan-Brofeldtin, Elin Danielson-Gambogin, Ellen Thesleffin, Anitra Lucanderin ja Elga Sesemannin teoksiin Joensuun taidemuseo Onnin kokoelmissa.

Katso kaikki Minna Canthin ja tasa-arvon päivän tapahtumat täältä!