22.2.2019

Museokortti-kohteissa riittää tapahtumia ja ohjelmaa koko viikoksi.

Suuntaa talvilomalla museoon – koko perheen vinkit Väli-Suomessa lomaileville

Väli-Suomen koululaiset lomailevat viikolla 9 (25.2.–3.3.2019).Vietä taianomainen päivä muumien kanssa, leiki vanhanajan talvileikkejä tunnelmallisessa ulkomuseossa tai suorita agenttikortti jännittävässä Vakoilumuseossa.  Kokosimme menovinkit talviloman viettoon Väli-Suomen museoissa.

Askartele viikset museo Militariassa!
Talvilomalla tutustutaan uuteen Kaarlo Kivekäs – Kolmen armeijan kenraali 1866 – 1940 -näyttelyyn lapsille sopivalla tavalla. Kenraali Kivekkään maailmanmatkat tulevat tutuiksi samalla, kun omatoimisessa työpajassa askarrellaan sadan vuoden takaisen muodin mukaiset viikset.
Talvilomaohjelmaa Museo Militariassa
Museo Militaria
Hämeenlinna 26.2.2019– 3.3.2019

Hyppää aikamatkalle ja kurkista Forssaan menneisyyteen
Hiihtolomaksi on tarjolla lapsille suunnattu, perheen voimin tai ystävien kesken ratkottava Aikamatka -tehtävärata, jossa kurkistetaan Forssan menneisyyteen. Museon galleriassa on esillä Tiina Poutasen Lähdesuojaotuksia ja Onnellisia ihmisiä -teoskokonaisuus.
Hiihtolomalla Forssan museoon
Forssan museo
Forssa 19.2.2019– 3.3.2019

Osallistu puuhakierroksille ja askartele lumihiutaleita Sarka-museossa
Sarka-museon perusnäyttelyyn voi tutustua toiminnallisella Talviloman puuhakierroksella. Aulan askartelupisteessä leikellään lumihiutaleita paperista. Askartelupajojen lisäksi myös museon pihamaalla järjestetään talvista puuhaa mikäli säät sallivat.
Talvilomapuuhaa
Suomen maatalousmuseo Sarka
Loimaa 18.2.2019– 3.3.2019

Opettele tunnistamaan eläinten jälkiä ja vietä riemukas laskiaislauantai Vesilinnassa!
Laskiaislauantaina 2.3. Luontomuseossa tutkitaan eläinten jälkiä ja askarrellaan talvisissa tunnelmissa! Hauskojen tehtävien parissa Luontomuseon perusnäyttely ja eläinten jäljet tulevat tutuiksi niin pienille kuin isommillekin museovieraille. Lisäksi koko päivän on käynnissä nonstop-työpaja, jossa askarrellaan talvisen metsän eläimiä ja kauniita lumihiutaleita.
Koko perheen laskiaistapahtuma
Jyväskylän yliopiston tiedemuseo, Keski-Suomen luontomuseo
Jyväskylä 2.3.2019

Leiki vanhanajan talvileikkejä ja grillaa omia eväitä tunnelmallisessa ulkomuseossa!
Stundarsin museoalueella voi leikkiä vanhan ajan talvileikkejä kuten jääkelkka-ajoa, hevosenkengän heittoa ja kelkkakilpailla. Leikkikaupassa voi leikkiä vanhan ajan kauppaleikkejä ja Leikkinavetassa voi hoitaa Stundarsin eläimiä ja mukaan voi ottaa myös oman keppihevosen. Alueella on pieni pulkkamäki pikkulapsille ja hiihtolatu sekä mahdollisuus tehdä lumiukkoja Stundarsin porkkanoista, hiilistä ja oksista. Sepän tuvassa voi leipoa hiihtoloman kunniaksi pullaa yhdessä Sepän Marian kanssa ja myynnissä on kuumaa mehua. Ulkoalueella on tuli, jossa on grillausmahdollisuus.
Stundarsissa
Stundars museo ja kulttuurikeskus
Mustasaari 27.2.2019– 27.2.2024

Astu labyrinttiin ja etsi vihjeet!
Pidätkö haasteista? Ovatko tarkat silmäsi hyvät löytämään piilotettuja asioita? Suomen ortodoksisen kirkkomuseo RIISAn ”Voittajan tie” - hiihtolomaseikkailussa tehtävänä on astua labyrinttiin ja etsiä sinne piilotetut vihjeet ja avainkirjaimet. Tehtävän suorittaneita odottaa palkinto!
Labyrinttiseikkailu "Voittajan tie"
RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo
Kuopio 19.2.2019 – 9.3.2019 Ti – la klo 12–16

Tampereen seudulla on monia mukavia tapahtumia lapsille ja perheille

Vietä taianomainen päivä muumien kanssa!
Taikatalvi täyttää Tampereen keskustassa olevan Sorsapuiston talvisella hauskanpidolla ja satumaisella valaistuksella lauantaina 2.3. klo 14–21. Katsele muumianimaatioita, laske jäämäkeä, luistele Sorsalammella, ota vauhdit karusellissa, tapaa Muumipeikko ja nauti kodan lämmöstä. Luvassa on taianomainen päivä täynnä talvisia aktiviteetteja ja muumimaisen mukavaa yhdessäoloa. Puisto on puettu taianomaiseen valaistukseen, joka luo täydelliset puitteet unelmien talvipiknikille. Voit tuoda eväät mukanasi, mutta ruokaa ja juomaa voit ostaa myös paikan päältä. Pimenevässä talvi-illassa nautit elävästä musiikista ja kuumista juomista.
Muumimuseon taikatalvi
Muumimuseo
Tampere  2.3.2019 klo 14–21.

Vietä koko talviloma Vapriikissa!
Vapriikissa riittää tekemistä vaikka viikon jokaiselle päivälle. Luvassa työpajoja, opastuksia, satuja, pelejä ja paljon muuta hauskaa tekemistä! Maanantaina vietetään Vampyyrimaanantaita, tiistaina työpajatiistaita, keskiviikkona kivi- ja kisakeskiviikkoa torstaina tarinatorstaita ja perjantaina postiperjantaita.
Hiihtolomaviikon ohjelmaa Vapriikissa
Museokeskus Vapriikki
Tampere 25.2.2019– 1.3.2019

Tuo pehmolelusi yöksi museoon tai askartele sätkynukkeja Werstaalla!
Werstaan talvilomatyöpajalla askarrellaan hauskoja sätkynukkeja. Lasten omalla museokierroksella tehtaantyttö Hilma kertoo, millaista puuvillatehtaalla oli yli sata vuotta sitten. Toiminnallisella kierroksella tutustutaan Finlaysonin vanhaan tehtaaseen ja mm. hypitään ruutua sekä kokeillaan, kuinka moni mahtuu tehtaalaisasuntoon. Kierros pohjautuu Hilma ja pumpulitehdas, Lasten Finlayson -kulttuuriraittiin. Luvassa myös Pehmolelujen yö ja Täti Taikakynän kuvitetut satutuokiot
Talvilomaviikko Werstaalla
Työväenmuseo Werstas
Tampere 23.2.2019– 3.3.2019

Suorita junnuagenttikortti ja sukella vakoilun jännittävään maailmaan!
Vakoilumuseossa ilmaisia opastuksia vakoilun maailmaan. Opastusten lisäksi museossa voi kilpailla siitä, kuka on perheen paras agentti. Vakoilumuseon 8-kohtaisessa agenttitestissä testataan henkilön kyvyt siirtyä agenttien salaiseen maailmaan. Perheen pienimmät agentit voivat suorittaa junioriagentin testin, jossa tutustutaan vakoilun maailmaan erilaisten testattavien laitteiden avulla.
Vakoilumuseon hiihtoloma
Vakoilumuseo