3.12.2018

Museokortti jo yli 200 000 suomalaisen lompakossa: museoiden käyttökulttuuri muuttui 3,5 vuodessa

Toukokuussa 2015 myyntiin tullut Museokortti saavutti viime viikonloppuna 200 000 myydyn kortin hurjan rajapyykin. Museoiden kävijämäärät ovat kasvaneet yli kolmanneksella kortin käyttöönoton jälkeen.

Museokortin on hankkinut tähän mennessä jo yli 200 000 suomalaista. Marraskuussa 2018 näistä voimassa on noin 140 000 korttia. Kahden miljoonan Museokortti-käynnin raja ylittyi toukokuussa, sopivasti Museokortin 3-vuotissyntymäpäivien aikoihin.

Museokortilla pääsee jo yli 280 museokohteeseen. Museoita on kaikkialla Suomessa, Ahvenanmaalta Inariin. Pelkästään pääkaupunkiseudulta Museokortti käy yli 50 museossa.

Museot ovat suosituimpia kuin koskaan: Museokortti madaltaa kynnystä poiketa

Museoissa on rikottu kahtena edellisenä vuonna kaikkien aikojen kävijäennätys. Kuuden miljoonan museokävijän raja ylittyi ensimmäistä kertaa vuonna 2016, seitsemän miljoonan raja ylittyi vuonna 2017.

– Mahdollista on, että kuluvana vuonna ylitetään 8 miljoonan museokäynnin raja, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Näkyvin esimerkki museoiden suosiosta on ollut elokuun lopussa avattu Amos Rex, jonka jonot ovat toistuvasti ylittäneet uutiskynnyksen. Helsingin keskustassa sijaitsevassa Amos Rexissä on käytetty Museokorttia reilussa kolmessa kuukaudessa jo lähes 50 000 kertaa.

Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot, eli kertalippumyynti ja Museokortti-palautukset ovat kasvaneet huimat 56 prosenttia ja kävijämäärät 35 prosenttia vuosina 2014-2017.

– Museot ovat tehneet upeaa työtä! Museokortti ei suinkaan ole ainoa selittävä tekijä tulojen ja kävijämäärien hurjalle kasvulle, mutta tilastollinen korrelaatio on merkittävä, pohtii Honkanen.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria: museoissa on helppo poiketa ja piipahtaa. Museot myös ovat uudella tapaa puheenaiheena ja esillä ihmisten arjessa.

Museokortin jo hankkineet houkuttelevat myös kortittomia tuttaviaan museokierrokselle. Näin kasvaa myös kertalippujen myynti.

Aineeton lahja houkuttaa – joulu on Museokortin merkittävin myyntisesonki

Museokortti on suosittu lahjaidea ja joulun myynnistä odotetaan vilkasta.

– Joulu on merkittävin yksittäinen myyntisesonkimme. Uskomme tuhansista lahjapaketeista löytyvän tänäkin jouluna vuoden mittaisia kulttuurimatkoja, Honkanen sanoo.

Jos joululahjaksi Museokortin saava henkilö omistaa jo kortin, hän voi kätevästi jatkaa sen käyttöaikaa yhdistämällä siihen uuden kortin.

– Museokortti on aina hyvä lahja, koska se sopii kaikille.

Aineeton, kestävä lahjaidea houkuttaa ja sopii ajan henkeen. Kortti tuo tavarapaljouden sijasta lahjansaajalle kulttuurielämyksiä vuodeksi. Myös yritykset ovat innostuneet antamaan hyvinvointia tukevia lahjoja henkilöstölle, sidoryhmille ja yhteistyökumppaneille.

– Museokortti on ollut meille kaikkien aikojen paras joululahja, innostuu KVA Arkkitehtien henkilökunta kiittelemään.

Museokortti kehittyy jatkuvasti – ensi vuodelle luvassa paljon uutta

Museokortti on muutakin kuin vuoden pääsylippu museoihin. Kortin omistajille järjestetään klubeja, etuja ja oheistoimintaa. Toiveet ja ehdotukset otetaan huomioon ja korttia kehitetään jatkuvasti palvelemaan asiakkaita yhä paremmin.

– Museokortin 200 000 omistajaa ovat merkittävä ryhmä esimerkiksi matkailupalveluiden näkökulmasta. Kehitämme monipuolisesti asiakkaitamme palvelevaa kulttuurimatkailun ekosysteemiä, kertoo Honkanen.

Kesällä 2018 lanseerattu ilmainen lasten Museopassi on saanut lapsiyleisöltä hyvän vastaanoton. Kun aikuinen näyttää Museokorttiaan lipunmyynnissä, lapsi voi näyttää oman pahvisen Museopassinsa. Se ei oikeuta ilmaiseen sisäänpääsyyn alaikäisille maksullisiin museokohteisiin, mutta passiin saa kerätä merkintöjä. Museopassin tavoitteena on tehdä lapsiperheiden museokäynneistä entistäkin hauskempia ja kasvattaa uusia museokävijöitä.

Lapsille on luvassa Lasten Museopassistakin tutun Aarre-kissan ja kumppaneiden seikkailuja kirjan muodossa. Otavan kanssa yhteistyössä toteutettu Museoseikkailu-teos ilmestyy alkuvuodesta 2019.

Ensi vuonna Museokorttia voi käyttää myös mobiilisti. Kehitteillä on puhelimiin ladattava sovellus, jonka avulla museokohteet, tuoreet näyttelyt ja muut ajankohtaiset asiat on aiempaa helpompi löytää.

– Museokierrosten suunnittelu on tulevan applikaation avulla entistäkin kätevämpää, joten Museokortista saa kaiken ilon irti.

Museokortista hyötyvät kaikki – pääsymaksutulot palautetaan museoille

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella, jonka lisäksi osuus käytetään järjestelmän ylläpitokuluihin ja museoiden yhteismarkkinointiin. Korttijärjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahaa.

Museokortin innoittajana on toiminut hollantilaisten esimerkki. Alankomaissa perinteisen museokortin omistaa peräti 1,3 miljoonaa henkilöä.

Avainlukuja Museokortista

• Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Voimassa 12kk ensimmäisestä museokäynnistä alkaen
  • 280 kohdetta Ahvenanmaalta Inariin