6. Andra Museikortärenden, felsituationer och försvinnande av kortet

6.1. Var hittar jag Museikortets användningsvillkor?

Museikortets användningsvillkor på finska, svenska och engelska.


6.2. Hur når jag Museikortets kundbetjäning?

Vid Museikortmålens biljettdiskar hjälper man med glädje kunderna. Om du har köpt ditt kort på museet lönar det sig också vid eventuella problemsituationer att först vända dig till det aktuella muséet. Också hjälp med att registrera dig som användare får du vid behov av kundbetjäningspersonalen vid biljettdisken.

Museikortets kundbetjäning når man genom att skicka email till museokortti(at)museot.fi eller vardagar kl 9–12 på numret 044 - 784 5745.

På Finlands Museiförbunds telefonnummer svarar man inte på ärenden som berör Museikortet.


6.3. I mitt namn finns ett skrivfel på Museikortet av plast. Kan jag ändra det?

Korten tillverkas och postas automatiskt på basen av den givna informationen: namnet kan inte ändras i efterskott. Det är på avsändarens ansvar att hen skriver in sitt eget namn omsorgsfullt. Helt nya kort kan postas för att rätta tangentfel endast i väl motiverade specialfall.

Om ditt namn har ändrats till exempel för att du har ingått äktenskap kan du kontakta Museikortets kundtjänst.


6.4. Jag tappade mitt tillfälliga kort, hur ska jag gå till väga?

Av det tillfälliga kortet lönar det sig att ta ett fotografi eller skriva upp kundnumret för den händelse att det försvinner.

Om ditt tillfälliga kort ändå försvinner och du inte har ditt kundnummer, kan vi tyvärr inte ge dig ett nytt kort, för varje nummer är individuellt och kostar 74 €.


6.5. Min plånbok blev stulen och Museikortet försvann. Hur ska jag gå till väga?

Ta kontakt med Museikortets kundtjänst så skickar vi dig ett nytt plastkort. Kom ihåg att i ditt meddelande meddela din hemadress och ditt kortnummer, om du ännu har det i minnet. Det här försnabbar levereringsprocessen.

Ett kort som man inte har registrerat sig med som användare kan vi inte ersätta med ett nytt, för dess information finns inte i vårt system.


6.6. Jag vill motta Museikortets nyhetsbrev. Hur fungerar det?

Museikortets nyhetsbrev sänds en gång per månad till de kortägare som i samband med registreringen har gett sitt tillstånd för elektroniska meddelanden. I brevet berättas nyheter i samband med Museikortet och det ges intressanta utställningstips.

Om du trots registreringen inte får nyhetsbrevet eller om nyhetsbrevet inte fungerar ordentligt, kolla upp din emailadress på Kundsidan eller var i kontakt med vår kundbetjäning.


6.7. Vad ska jag göra om Museikortets chip inte fungerar i museets avläsare?

Museers avläsare kan ibland kräva att man håller kortet på apparaten lite längre. Om kortets automatiska avläsning inte lyckas, kan expediten trycka in kundnumret i avläsaren. Om chipet inte heller fungerar på andra museimål är det troligtvis frågan om ett defekt kort. Ta i det här fallet kontakt med kundbetjäningen.


6.8. Jag har ett Museikort, men för museets specialutställning debiterades en tilläggsavgift på några euro. Varför?

Om museet vid sidan av basutställningen ordnar en dyr specialutställning, har det rätt att om det så önskar för specialutställningen debitera en specialavgift, som består av skillnaden mellan grund- och specialbiljetten – precis som det berättas i Museikortets användningsvillkorDyra specialutställningar är emellertid ovanliga enskilda händelser – med Museikortet kommer man normalt in på alla måls basutställningar utan tilläggsavgift!


6.9. Erbjuds det en mobilversion av Museikortet och har kortet en mobilapplikation?

Du kan ladda ner Museikortet-appen i App Store och Google Play. Läs mer här.


 

Berätta för dina vänner!

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • WhatsApp