4.11.2021

Ge ett Museikort till far - en immaterial gåva, upplevelser för et år!

Museikortet är en årslång kulturresa som passar alla. Ge bort upplevelser av historia, konst, teknik, design eller ishockey. Det nya Museikortets giltighetstid startar först vid det första museibesöket. Mottagaren bestämmer själv när hen påbörjar sin årslånga kulturresa.

Kom ihåg far med ett Museikort och ge som gåva hundratals upplevelser runt om i Finland!

Museikortet är en bra gåva oavsett om far redan har ett Museikort – gläd far med en fortsättning på giltighetstiden. Han kan mycket väl kombinera sitt nya korts giltighetstid med det kort han redan tidigare skaffat.

Köp ett Museikort

Du kan köpa Museikortet (72 €) som gåva i nätbutiken eller på över 300 museer från Åland till Enare. Du väljer själv hur Museikortet som köps på nätet skickas till mottagaren: per post i presentkuvert eller helt digitalt, som sms och e-postmeddelande. På museet får du ett tillfälligt Museikort i kuvert som du kan ge bort till valfri person.

Du kan köpa så många presentkort du behöver i nätbutiken eller på alla museer. Godkända betalningsmedel på nätet är nätbanker och betalkort. På museerna kan du även betala kontant. Kortens giltighetstid börjar löpa först vid det första museibesöket.

Naturhistoriska museet. Bild: Ella Karttunen

Gåvoalternativ för Museikortet:

1) Digital gåva som skickas som sms och per e-post

Du kan köpa den digitala gåvan på museot.fi/osta. Du väljer själv leveransdatum och tid för den digitala gåvan. Den kan skickas till mottagaren direkt eller till exempel om en vecka. Om du vill ge bort gåvan på en gång ska du välja den digitala versionen. Du kan även lägga till en hälsning i beställningen som syns i e-postmeddelandet.

Mottagaren får ett kundnummer och användarvillkor per e-post och som sms. Med dessa kan man besöka museer direkt. Ett permanent Museikort skickas per post när mottagaren registrerar sig som användare av Museikortet med ett webbformulär.

2) Kuvert som skickas till mottagaren

Om du vill ge bort ett fysiskt Museikort ska du välja presentkuvertet. Du kan även lägga till en hälsning i beställning som trycks i brevet tillsammans med ditt namn.

Presentkuvertet innehåller ett tillfälligt Museikort och användarvillkoren. Med dessa kan man besöka museer direkt. Ett präglat Museikort i plast skickas per post när mottagaren registrerar sig som användare av Museikortet med ett webbformulär.

Observera att Museikort som beställs i presentkuvert skickas per post inom 1–2 veckor. Det exakta distributionsdatumet beror på Posten.

3) Museikort som köps som gåva på museum

Om du köper gåvan på museet får du ett tillfälligt Museikort i ett presentkuvert som du kan ge bort till valfri person. Med kortet kan man besöka museer direkt. Ett präglat Museikort i plast skickas per post när mottagaren registrerar sig som användare av Museikortet med ett webbformulär.

Kundtjänst

Du får personlig betjäning i alla Museikort-museers biljettkassor. Besök närmaste Museikort-museum om du behöver hjälp med till exempel att registrera dig som användare. Du kan även kontakta kundtjänst för Museikortet.

044-784 57 45 (vardagar kl. 9–12)

museokortti(at)museot.fi

Vanliga frågor >