Näyttely
 Sisäänpääsy Museokortilla
 

Noita – Peli-idean pitk matka

Museokeskus Vapriikki, Tampere

  • 4.9.2021–12.12.2021

Suomen pelimuseon pienoisnyttelyss seurataan Noita-pelin muovautumista alkuperisist ideoista eri vaiheiden kautta kohti lopullista muotoaan. Nyttely on esill vaihtuvien nyttelyiden Studio-tilassa.

 

Noita on palkittu suomalainen luolastoseikkailu, jossa pelaaja vaeltaa armottomassa pikselimaailmassa. Noita – Peli-idean pitk matka -nyttelyss seurataan pelin muovautumista alkuperisist ideoista useiden vaiheiden kautta kohti lopullista muotoaan. Nyttelyst saa ksityksen Noidan pitkst kehityshistoriasta, mutta siin psee mys pelaamaan kahta eri Noita-pelin kehitysversiota vuosien varrelta. Nyttely on tehty tiiviiss yhteistyss Noita-pelin kehittneen Nolla Gamesin Arvi Teikarin, Olli Harjolan ja Petri Purhon kanssa.

Noita-nyttely osoittaa, kuinka pelin kehitys voi olla moniulotteinen ja pitk prosessi.

- Peli-idea voi muuttua monta kertaa kehitysprosessin aikana ja siihen vaikuttaneita asioita voi olla vaikeaa hahmottaa jlkikteen, kertoo nyttelyn kuraattori Annakaisa Kultima
- Peli-idean toimivuutta testataan erilaisilla prototyypeill, joiden vlill peli-idean keskeiset tekijt voivat muuttua paljonkin. Toisaalta pelin tuotantotiimi ei pysty tai ehdi toteuttamaan kaikkia mieleen tulleita ideoita.

Noita-pelin ideaan ovat vaikuttaneet vuosien saatossa useat prototyypit, lukemattomat tekijiden vliset keskustelut, tuttujen ja tuntemattomien kommentit, ja lopulta mys pelaajat, modaajat ja striimaajat. Sen lisksi Noita on saanut vaikutteita kymmenist muista peleist, jotka ovat tavalla tai toisella innoittaneet tekijit.

- Nyttelyss Noita-pelin kehitysprosessia on kartoitettu poikkeuksellisen laajasti ja nyttely osoittaa sen, kuinka pelin esihistoria ulottuu kymmenien vuosien taakse, alkaen tekijiden lapsuuden pelaamisesta ja jatkuen erilaisiin pelintekokokeiluihin, kertoo Kultima.

Noita-nyttelyn ovat toteuttaneet yhdess Suomen pelimuseo, Aalto-yliopiston tutkijatohtori Annakaisa Kultima, kiitetyn Kakku on vale! -nyttelyn kuratoinut projektitutkija Riina Ojanen, sek Nolla Gamesin Arvi Teikari, Olli Harjola ja Petri Purho. Nyttely avautuu Suomen pelimuseon vaihtuvien nyttelyiden Studio-tilassa 4.9.2021 ja on avoinna 12.12.2021 asti.

Kerro tästä myös ystävillesi!

Museon yhteystiedot

Museokeskus Vapriikki
Alaverstaanraitti 5, 33100 Tampere

03 565 66966

Museon kotisivut

Yhteydet julkisilla

Näytä reitti museolle Matkahuollon retkioppaasta

×

Katso reitti Matkahuollon reittioppaassa

Päämäärä:

Museokeskus Vapriikki, Alaverstaanraitti 5, 33100 Tampere


Lähtöpiste:






Tai lataa Reitit ja Liput -sovellus

Pääsymaksut

Sisäänpääsy Museokortilla
Sisäänpääsy Museokortilla

14/10/7/0
Perjantaisin klo 15-18 ilmainen sisnpsy. Museokortilla vapaa psy kaikkiin nyttelyihin.

Maksutavat

kteinen, yleisimmt pankki- ja luottokortit.

Aukioloajat

Ma Suljettu
Ti 10:00-18:00
Ke 10:00-18:00
To 10:00-18:00
Pe 10:00-18:00
La 10:00-18:00
Su 10:00-18:00

Avoinna ti-su klo 10-18. Suljettu 6.12.2021