Taideyllätyksiä sivupoluilla

Mitä löytyykään suurten kaupunkien ulkopuolelta? Haluatko löytää kiehtovia kohteita, upeaa arkkitehtuuria ja uudenlaisia elämyksiä? Kuvataiteen klassikoita, nykytaidetta, rennon taidelaitoksen ja suomalaisen kirjan historiaa inkunaabelista e-kirjaan? Lähde matkaan ja löydä sivupolkujen taidehelmet!

Liikkuminen
Autolla

Kierroksen kesto
3-5 päivää

Ajankohta
Ympärivuotinen. Osa museoista auki vain kesäisin. Tarkista aukioloajat kohteiden kotisivuilta.

Museokortti
Sisäänpääsy museoihin ja etuja palveluista. Katso kaikki matkavinkit.

Seikkailu alkaa Harjavallan luonnonkauniista jokimaisemista, Emil Cedercreutzin näyttävästä taiteilijakodista. Taiteilijan ja keräilijän aarteiden ääreltä siirrytään Sastamalaan, iloiseen ja ilmeikkääseen Suomalaisen kirjan museo Pukstaaviin. Kirjojen maailmasta matka jatkuu Kangasalle, jossa matkaajaa odottaa arkkitehtuuristaan palkittu Kimmo Pyykkö -taidemuseo.

Kangasalan jälkeen reitti johtaa Rapolan linnavuoren juurella sijaitsevaan Voipaalan taidekeskukseen, joka on ohittamaton kohtaamispaikka taiteen, historian ja luonnon ystäville. Kesämatkaajien seuraava etappi on Joutsa, jossa sijaitsee inspiroiva, kansainvälinen ja rento Taidelaitos Haihatus. Kesäkohde Haihatus on hyvä syy koukata Keski-Suomen puolelle kuvankauniin Pulkkilanharjun maisemareitin ja vanhan Vääksyn kautta. Joutsan jälkeen syrjätiet vievät takaisin Pirkanmaalle, Serlachius-museo Göstan ainutlaatuiseen miljöön ja puhuttelevan taiteen pariin.

Reitti poukkoilee ristiin rastiin keskellä Suomea, ja antaa raamit seikkailulliseen kotimaan matkaan.

Seuraavaksi tehdään mutka Pohjanmaan kautta. Vanhan patruunatehtaan tiloissa sijaitseva Lapuan taidemuseo on yllätyksellinen vierailukohde keskellä lakeuksia. Lapualta suuntaat kohti seikkailun päätepistettä. Matkalla pysähdyt näyttelyiden ja ehkäpä myös Nelimarkka-leivoksen äärelle Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseoon Alajärvellä.

Ympäriinsä sinkoilleen reissaajan viimeinen etappi on Taidemuseo Eemil Lapinlahdella, Savon sydämessä. Museo esittelee kuvanveistäjä Eemil Halosen elämäntyötä, ja uudessa Halosen taiteilijasuku -kokoelmanäyttelyssä näet myös hänen tunnetun serkkunsa Pekan teoksia.

Tällä reitillä koet taidekohteita, jotka eivät sijaitse kaupunkien keskustoissa tai vilkkaiden väylien vierellä, mutta ovat jokainen ohittamattomia elämyksiä. Reitti poukkoilee ristiin rastiin keskellä Suomea, antaen raamit seikkailulliseen kotimaan matkaan. Suurin osa kierroksen kohteista on avoinna ympärivuotisesti, mutta osa kohteista vain kesäkuukausina. Tarkista ajankohtaiset tiedot ja aukioloajat museoiden verkkosivuilta.

Kuvat: Serlachius-Museot, Visit Tampere.

Taideyllätyksiä sivupoluilla

Museokortilla saat sisäänpääsyn kierroksen kaikkiin museoihin ja etuja kumppanien palveluista!

Vieraile näissä museoissa kierroksellasi

Harjavalta

1. Emil Cedercreutzin museo

Kokemäenjoen luonnonkauniilla rantatörmällä sijaitseva Emil Cedercreutzin museo on yhdistelmä taidetta ja kulttuurihistoriaa.

Valkeakoski

1. Voipaalan taidekeskus

Voipaala on kohtaamispaikka taiteen, historian, kulttuuritapahtumien ja luonnon ystäville.

Joutsa

1. Taidelaitos Haihatus

Taidelaitos Haihatus on kansainvälinen monitaiteen ja kulttuuritapahtumien keskittymä Joutsassa Keski-Suomessa.

Mänttä-Vilppula

1. Serlachius-museo Gösta

Taiteen klassikoita kartanossa ja nykytaidetta paviljongissa.

Ähtäri

1. Pirkanpohjan taidekeskus

Ähtäriläisen kuvanveistäjä, professori Eero Hiirosen (1938-2018) näyttely, veistospuisto ja vaihtuvia näyttelyitä.

Lapua

1. Lapuan Taidemuseo

Lapuan Taidemuseo on patruunatehtaan vanhaan lataamoon kunnostettu nykyaikainen taidemuseo Kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa.

Alajärvi

1. Nelimarkka-museo, Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo

Koe taidetta Pohjanmaan lakeuksilla. Etelä-Pohjanmaan taidemuseon, Nelimarkka-museon yhteydessä myös Alvar Aallon suunnittelema Villa Väinölä.

Lapinlahti

1. Taidemuseo Eemil

Ihastuttava taidemuseo Halosen taiteilijasuvun kotiseudulla Lapinlahdella.

Löydä palveluja, elämyksiä ja etuja kierroksellesi

Saat nämä edut Museokortillasi